Massmejl ger makt

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

»Genom att cc:a högre chefer kan mellanchefer ge sken av att vilja sprida information, när syftet är att få ett större genomslag för sitt budskap«, säger Karianne Skovholt, forskare på Handelshögskolan i Oslo.

Forskarna anser att massmejl ofta används i tre syften:
1. För att informera och bevisa att man faktiskt uträttar något på jobbet.
2. För att bjuda in till dialog. Cc:ade mottagare kan svara om de har lust, men anses inte ha någon skyldighet.
3. För att bygga allianser och utöva påtryckningar. Genom att kopiera in högre chefer kan man förstärka sin egen position.

Samtidigt startar både Volvo och Mölnlycke projekt för att minska mängden internmejl. Volvo investerar 37 miljoner kronor i att skicka 9 000 tjänstemän över hela världen på mejlkurs.
På kursen får de bland annat lära sig att skriva tydliga rubriker och att det är bättre att skicka två korta och tydliga mejl än ett långt och otydligt. De uppmanas också att inte cc:a högre chefer eller medarbetare om det inte är absolut nödvändigt.
Volvo hoppas öka produktiviteten med 2,5 procent.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.