Marianne Olsson: ”Alla har nytta av ett konsultativt arbetssätt”
Varför skrev du den är boken?
”Boken är tänkt som inspiration till alla konsulter. Det handlar om viljan att alltid fortsätta utvecklas tillsammans med kollegor och i nya kunduppdrag. Genom att bli medveten om sina egenskaper och kompetenser kan man stärka sig inom viktiga områden som sätter kunden i fokus genom att till exempel bli bättre på att lyssna och kommunicera.”
Din bok vänder sig till konsulter men många av råden känns som att också de passar chefer i en linjeorganisation. Är det så att likheterna mellan konsultrollen och chefsrollen har blivit fler?
”Det finns likheter på många sätt eftersom både chefer och konsulter agerar rådgivare och behöver agera utifrån en helhetsbild av både interna och externa faktorer. Alla har nytta av att tillämpa ett konsultativt arbetssätt, som alltid sätter kundnyttan i centrum.”
Du har låtit 100 konsulter ranka sina främsta framgångsfaktorer. Vad gjorde dig mest förvånad när du såg resultatet?
”Det var glädjande att se att kommunicera, skapa förtroende och lyssna seglat upp som topp tre faktorer eftersom de är viktiga och samverkar tillsammans för att nå fram till kunden och affärsnyttan i uppdraget.”
Vilket är det vanligaste felet som chefer gör när de anlitar konsulter?
”För snäv tidsplan och otydliga mål med uppdraget. Då riskerar företaget att missa målet och de kanske anlitar en konsult som är tillgänglig enligt tidsplanen istället för att välja att matcha med helt rätt kompetens för uppdraget ifråga. Genom bättre planering och mindre ad-hoc ökar kvalitet och träffsäkerheten i att göra rätt.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.