”Man måste våga sticka ut så mycket att det känns i kroppen”
Årets modigaste chef ”Dåren på Gotland” har fått chefer från Microsoft och 7-Elevens japanska huvudkontor att vallfärda till en stormarknad i Visby. Genom galna experiment – och mod – har stormarknadschefen Markus Wahlgren och hans team förvandlat Stora Coop till en prisvinnande besöksdestination. Chef fick en rundtur. Här är 6 minst sagt kreativa grepp.
1. Dödskalleskylten
Så snart vi når parkeringen förstår vi att något annorlunda väntar.
På ytterväggen, intill erbjudanden om vitkål och laxfilé, ståtar en högblank skylt med Coop Records logotyp – en dödskalle med den gamla Konsum-åttan i pannan.
Stormarknadschef Markus Wahlgren möter oss innanför svängdörrarna med ett brett leende:
”Man måste våga sticka ut så mycket att det nästan känns i kroppen: ’Ouuh, kan vi verkligen göra det där?’ Att sätta upp en skylt med en dödskalle utanför butiken är en sådan grej. ’Är du inte klok?’ frågar de mig. Det var till och med någon som frågade om jag är nazist. Nej, vi är inte nazister, det är ju gamla Konsum. Nu har vi den gröna Coop-loggan, men vi får inte glömma evighetstecknet.”
2. Vinylskivorna – och allt som kom därefter
Redan innan Markus Wahlgren började sin resa på Stora Coop Visby hade några medarbetare ställt upp en avdelning med vinylskivor intill fiskdisken.
Konceptet har sedan ynglat av sig i butiken.
Överallt finns nu små hörnor med de mest skiftande produkter: En avdelning med gamla restaurerade Nintendo-spel, en annan med skräckfilmer, en tredje med Tiktok-trendande nudlar och såser.
”Jag märkte tidigt att det fanns personer här som kan det där. Då kan du fortsätta med det, tycker jag. Kör på din idé. Jag stöttar dig om du tror att det här kommer att generera försäljning, om kunderna kommer att tycka om det. För mig har det mest handlat om att säga ja till roliga, udda projekt som sticker ut så pass mycket att kunderna tittar åt vårt håll. För det var inte så många som gjorde det i början”, säger Markus Wahlgren.
Till sin hjälp har stormarknadschefen ett team med fyra personer som ansvarar för kringverksamheten bortom mjölk och bröd, ledda av kreativa chefen Martin Kristensson.
”Varje gotländsk leverantör är guld värd för mig.”
Markus Wahlgren sammanfattar:
”Vissa grejer de tar fram … Det gör ju ont. Ska vi sälja det här? Men det finns inget bättre än att hitta individer som brinner, som vill göra något annorlunda. Om jag släcker elden i det kreativa gänget är det ju kört. Det kanske är det som mitt mod handlar om. Jag är modig som säger ja.”
Vinylförsäljningen har lett gänget på Stora Coop Visby in i en helt ny bransch. Sedan några år tillbaka driver de skivbolaget Coop Records, som hittills har släppt 35 skivor.
Butikens minst sagt annorlunda grepp har uppmärksammats långt utanför ”öjn”: I våras släppte de världens första helt växtbaserade platta, en komposterbar vinylskiva som rimmar väl med butikens övriga initiativ på hållbarhetsområdet.
Och tatuerar du in Coop Records-loggan får du 10 procent rabatt på skivor.
Den något udda verksamheten har vuxit och över tid tagit över allt mer butiksyta. Markus Wahlgren guidar runt på vintageavdelningen och den lilla klädbutiken som säljer egendesignade batiktröjor – flera med Coop Records dödskallelogga på.
Kepsarna ”går som tåget”, meddelar Markus Wahlgren och tar plats i butikens dj-bås. Snart dånar en Håkan Hellström-låt inne på avdelningen.
Markus Wahlgren
Ålder: 52 år.
Gör: Stormarknadschef på Stora Coop, Visby.
Karriär: Bland annat butikschef Systembolaget, marknads- och försäljningschef Gotlandssnus, butikschef Hemköp.
3. Världens största gotländska matvaruavdelning
Innanför entrén bågnar hyllorna av lokalproducerad tonic, inlagd gurka, mjöl, solrosolja, salmbärssylt – och Babbens senaste skiva.
”Det finns ingen större gotländsk avdelning någonstans i världen”, säger Markus Wahlgren självsäkert och fortsätter:
”Varje gotländsk leverantör är guld värd för mig. Jag köper hellre in 24 små honungsburkar med en liten duk och ett snöre runt sig – det är kärlek i en liten låda! – än en halv pall från någon stor leverantör. Men du måste ha en ekonomiavdelning som är okej med att det kommer många små fakturor. De var inte överförtjusta i början, men så småningom förstod det är att det här är vägen vi ska gå.”
4. AI-Bysen
Markus Wahlgren fipplar igång mobilen och skannar en upphängd QR-kod.
Plötsligt börjar rök och animerade djur röra på sig i butiken genom kameralinsen.
I samarbete med ett japanskt företag har Stora Coop Visby börjat skissa på en ny tjänst som ska hjälpa kunderna att hitta rätt på hyllorna.
”När företag hör av sig till Coop centralt kan de säga ’nej, vi orkar inte, men prata med dåren på Gotland’. Då ringer de mig. Jag har ju suttit med Microsoft och Amazon och spånat på framtidens butik. Tänk om jag letar efter sambal oelek och sagoväsendet Bysen, en gotländsk skogsgubbe, dyker upp och säger ’följ med mig’. Sedan går han iväg och visar dig hyllan. Det vore helt fantastiskt”, säger Markus Wahlgren.
Prisregn över Stora Coop Visby
- Nominerat till Stora Turismpriset 2022.
- Vann Årets hållbarhetsinitiativ 2021 för arbetet med att bekämpa brödsvinnet.
- Årets butik vid Dagligvarugalan 2020.
- Prisat av Världsnaturfonden WWF som Sveriges mest hållbara butik 2019.
- Har flera år i rad varit den Coopbutik som ökat mest i omsättning i Sverige.
5. Svinnborttrollaren ”Håkan”
Vi promenerar genom lagret medan Markus Wahlgren förklarar hur svinnet på frukt och grönt i hans butik har minskat från 120 ton per år till 5,5 ton, på bara några år.
Insatser som gjort Markus Wahlgren till en känd talare inom hållbarhet och mottagare av priser som Årets butik (2020) och Årets mest hållbara butik (2019).
Målet är att svinnet ska minska till noll – eller till och med minus – genom att Coop köper in matvaror från gotländska producenter som annars skulle kastas.
På lagret står därför pall efter pall med tio sorters påsar: Gårdagens bröd, kassar med trötta grönsaker, trasigt tvättmedel och burkar med fula etiketter.
Allt reas ut eller säljs för vrakpriser till studenter.
Det som inte kan säljas? Det går ner i ”Håkan”.
I ”min kompis Håkan”, som Markus Wahlgren kallar honom, bubblar spillet runt i 15 timmar i 82-gradig värme.
Sedan förvandlats det till den mull och växtnäring som Stora Coop Visby saluför under namnet ”Den kooperativa dundernäringen”.
”Har du det här på din tomatplanta kommer det bara att explodera. Jag lovar, det är en sådan jädra fart i det”, säger Markus Wahlgren och ler.
”Som chef behöver man inte alltid stå längst fram, det är ingen one man show. Våga ta hjälp med de delar som du själv känner att du inte är bäst på! Det blir så mycket roligare då!”
6. Spriten och containern
Det är en speciell känsla att sitta i ett sterilt konferensrum och smutta på limoncello från kasserad pasta och gamla citroner.
I samarbete med Gotlandssprit har Markus Wahlgren och hans gäng börjat producera vodka, kaffelikör och andra spritdrycker under varumärket Spill. Spriten säljs på Systembolaget och är helt baserad på spillvaror från Coop Gotlands butiker.
Markus Wahlgren förklarar:
”Det kom in en kille och frågade om jag hade gammal potatis eller rotfrukter. Jag fyllde fyra bananlådor med stärkelse – cornflakes, pasta, mjöl, bröd – som ändå bara skulle kastas. Det kunde de skapa 20–25 flaskor ren vodka av, på bara fem dagar.”
Strax därefter låser Markus Wahlgren upp tre hänglås till en stor container som står vid lastkajen bakom stormarknaden.
”Om jag släcker elden i det kreativa gänget är det ju kört. Det kanske är det som mitt mod handlar om. Jag är modig som säger ja.”
När han trycker på strömbrytaren flödar det starka ljuset mot oss.
I långa rader, från golv till tak, växer örter och sallad som odlas med 95 procent mindre vattenåtgång än odling på friland.
Markus Wahlgrens medarbetare skördar och klipper sex dagar i veckan – målet är att bli helt självförsörjande med försäljning av den sortens varor.
Satsningen på närproducerat har pågått länge.
Under den torra varma sommaren 2018 tog Markus Wahlgren det obekväma beslutet att plocka bort det utländska färska köttet från hyllorna. Tilltaget väckte ilska på Coop centralt, men butikschefen stod på sig:
”Ni får inte ta bort det utländska köttet, sa de, men det brann på åkrarna och bönderna skickade djuren på nödslakt. Det blev liv om det där, men då gällde det att vara stark och säga nej, vi kommer aldrig mer att ta in det utländska köttet här igen. Vi hade modet att stanna kvar i det beslutet.”
Foto: Sofia Hadjipetri Glantz
Research: Nelly Franzén
7 frågor till Markus Wahlgren
1. Hur började allt det här?
”Jag fick frågan om att ta över Coop här i Visby för sex år sedan. Jag tackade nej först, men ångrade mig. Det som lockade var att få bygga upp det här till en destination, för det fanns liksom ingen anledning att gå till Coop då.”
2. Vad var det första du gjorde?
”Vi började jobba med att vi ska vara stolta när vi går till jobbet. Det fanns inte mycket stolthet då – många av de anställda berättade inte ens att de jobbade på Coop. Det var jobbigt, för det är först när man får ett sammanhang som man är stolt över som man kan få igång gänget.”
3. Vad är mod för dig?
”Mod ligger i att våga gå sin egen väg och att vara ärlig. Och att hitta sätt att kunna utveckla varje individ. Mitt ansvar är ju att utveckla och motivera mina medarbetare. Som chef behöver man inte alltid stå längst fram, det är ingen one man show. Våga ta hjälp med de delar som du själv känner att du inte är bäst på! Det blir så mycket roligare då!”
4. Du har gett många chansen som kanske inte skulle fått anställning någon annanstans?
”Precis, vi kör lite annorlunda. Kooperationens ansvar är att se varje individ, det ska ligga i vårt dna, i stället för att titta på vad Ica, Axfood och Lidl gör.”
5. Vad är det mest utmanande med det?
”Det är inte lätt att få ett gäng medarbetare att förstå varför det behöver stå en kille och såga så att det ryker sågspån över hela lagret. Men det handlar ju om att inte släcka elden som gör att folk tittar åt vårt håll. Utan kreativitet blir vi ju bara Coop. Det viktigaste är att vi får de här killarna och tjejerna att våga tro på det de gör, samtidigt som de behöver jobba på samma våglängd som de som jobbar med våra styrdokument och försäljningen av mat.”
6. Är din filosofi att säga ja till så mycket som möjligt?
”Jag får säga nej rätt ofta ändå. Jag säger nej till sådant som inte ger försäljning, som inte ger stolthet och som inte ger glädje. Som tur är har jag en ställföreträdande chef som inte alls är som jag. Han tycker om siffror och jag tycker om folk.”
7. Skulle det behövas mer mod i livsmedelsbranschen?
”Ja, rejält. Min farfar hade en lanthandel här på Gotland. Du gick in i butiken, tog dina varor, gick till kassan, betalade och gick ut. När du köper bil i dag, eller går på restaurang, eller bokar hotell, är det helt annorlunda jämfört med förr medan livsmedelsbutiker ser precis likadana ut. Det är så jävla tråkigt.”
Årets modigaste chef
- I över 25 år har Chef delat ut Årets Chef, Sveriges viktigaste ledarskapspris. Men det är tuffa tider nu. 2024 behöver vi göra något annat.
- Därför tar vi upp kampen mot våra största samhällsproblem genom att lyfta de som har störst chans att lösa dem: Våra chefer och ledare.
- Under 2024 kommer Chefs chefredaktör Calle Fleur bege sig på vägarna runtom i Sverige i jakt på Årets modigaste Chef. En chef som har genomfört en insats eller förändring som har påverkat en medarbetare, organisationen – eller kanske hela samhället.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.