Gråt ut på jobbet – och hitta lugnet
Trots allt snack om att glada medarbetare är produktiva är det inte fel med lite tårar på jobbet. Det är högst mänskligt och kan vara tecken på en hälsosam arbetsplats.
Åtta av tio personer har gråtit på jobbet enligt en undersökning av rekryteringsföretaget Monster. 19 procent grät av personliga skäl, 45 procent anklagade chefen och medarbetarna för tårarna, 16 procent skyllde på arbetsbelastning och 13 procent på arbetsplatsmobbning.
Men vi tenderar att tycka att människor som gråter är mindre kompetenta, enligt forskning från 2017 publicerad i British Journal of Social Psychology.
Vilket torde höra samman med en förlegad syn på kvinnor eftersom de gråter mer än män. Det gäller att inte måla in sig i ett hörn och endast se till undersökningar som visar att glada medarbetare är produktivare, för det kan vara både stigmatiserande och begränsande att förneka negativa känslor.
Det finns forskning som visar att förväntningar på att du ska bli lycklig på din arbetsplats gör dig känslomässigt krävande och sårbar. Och att lyckliga människor tenderar att bli övermodiga, inte lika benägna att se risker och därför fattar färre adekvata beslut.
”Tårar kan ge värdefull information om vad som behöver förbättras på jobbet”, säger psykologen och affärsstrategen Liane Davey till Fast Company. Som chef bör man därför vara noga med att fånga upp vad det beror på i stället för att avfärda det.
Leah Sharman som publicerat studien ”Using Crying to Cope” i den vetenskapliga tidskriften Emotion menar dessutom att gråt balanserar oss psykiskt. Att gråta en skvätt hjälper till att lugna hela kroppen i en stressande situation.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.