Årets fulaste kontor 2008

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Webbyrån Norweb, med nio anställda, vann i år den föga smickrande tävlingen ”Årets fulaste kontor” som arrangeras av inredningsfirman Struktur och tidningen Elle interiör. Tidigare vinnare är Harley Davidson och Strix.

Vi har pratat med chefen på Årets fulaste kontor, art directorn Ellen Ström.

Varför var ert kontor så fult?
”Byrån har funnits sedan 1995 och lokalerna har varit likadana sedan dess. Inredningen var snygg då, men den passar inte längre. Skrivborden var stora rejäla björkskivor på metallben, byggda för klumpiga monitorer. Dessutom ligger kontoret en trappa ner, så källarkänslan var stark. Det var också ett genomgångsrum och det störde arbetsron.”

Nu har kontoret fått en make-over. Vilka är de bästa förändringarna?
”Det bästa är att vi blivit av med genomgångskänslan, eftersom vi stängt av rummet. Det är också mycket mer funktionellt. Vi har höj- och sänkbara skrivbord. Hörlurarna till varje dator ligger inte och skräpar på skrivborden utan hänger från taket. Skärmarna sitter på fasta stativ på armar, så att de går att rikta åt olika håll. Förvaringen är mycket bättre, med skåp bakom skrivborden i stället för att ha en massa lösa papper.”

”Vi har fått en matta och mer textilier, belysningen är helt annorlunda med dimmers och bra skrivbordslampor. Vi har fått bort källarkänslan helt. ”

Varför är det så viktigt med ett fint kontor?
”Många faktorer påverkar hur man trivs på arbetsplatsen, men självklart är hur lokalen ser ut en viktig faktor. Vi vill ju också att våra lokaler ska spegla det vi gör för våra kunder. Ur det perspektivet är det viktigt med ett fint kontor.”
Tävlingsarrangören Struktur ville lyfta fram Norweb eftersom de är representativa för många små företag, säger vd Sture Nilsson:
”Det krävs väldigt mycket kreativitet i den här typen av företag. Deras kontor var så långt ifrån en kreativ miljö som man kan tänka sig. Kontoret var också typiskt för många företag, man sitter i en källarlokal som inte är så mysig.”
Vilka var de fulaste detaljerna?
”De satt och tittade in i väggarna var och en, det fanns ingen gemenskap. Dessutom var lokalerna väldigt bleka, det fanns inte någon inspiration.”
Hur får man ett trivsamt kontor?
”Det handlar inte om att få det snyggaste kontoret. Man måste lyssna in vad personalen vill ha. Logistik och funktion är ofta det viktigaste. Det är ingen vits att ha ett snyggt kontor om de anställda inte trivs i det.”, säger Sture Nilsson

Så här såg Norweb ut före make-overn:

kontor

Och här är resultatet efter make-overn:

kontor

kontor

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.