Klampa rätt i informationstrappan
Bilden av en kommunikationstrappa bygger på insikten att vårt engagemang successivt ökar från det att vi känner till ett budskap till att vi själva börjar ta ansvar för det.
Ju mer ansvar du vill att dina medarbetare ska ta – alltså ju högre upp i trappan – desto mer avancerade kanaler kan du välja för att nå fram.
Så här ser trappstegen ut:
1. Känna till
Alla medarbetare informeras om till exempel en miljösatsning: »Nu ska vi bli miljövänliga!«
Informationskanal: Mejl, affischer på kontoret, intranät, möte, annons, trycksak.
2. Förstå
Nyttan av budskapet ska träda fram: »Vi vill ta vårt ansvar för miljön och det kan också hjälpa oss att sänka våra kostnader och att stärka vårt varumärke.«
Informationskanal: Föredrag, bilder på arbetsplatsen, gruppövningar, en blogg eller en webbplats.
3. Acceptera
Handlingsplan för miljöarbetet tas fram. Varje medarbetare blir medveten om att hon eller han kan påverka: »Det här kan du göra för att värna om miljön.«
Informationskanal: Möte med mindre grupp eller enskild medarbetare, en manual, en bok.
4. Engagera sig
Med hjälp av konkreta uppgifter väcks medarbetarens engagemang. Premiering på både grupp- och individnivå. »Bli miljöansvarig i din arbetsgrupp! Minska antalet datautskrifter i din grupp.«
Informationskanal: Utbildning med diplomering, belöning för uppsatta mål.
5. Ta ansvar
När alla kan se och ta del av resultatet av olika insatser känner medarbetarna ansvar och vill vara med och driva frågan, till exempel genom att bidra till sänkta kostnader för el, vatten och papper.
Informationskanal: webbforum, brainstormingmöte, förslagslåda, anslagstavla.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.