»Träningskort och massage är kosmetika«

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Hur har ni lyckats?
»Vi har arbetsrotation i teamen. Tack vare det har vi förlängt lärandeprocessen till sex, sju år. Så lång tid tar det innan man behärskar teamets alla uppgifter. Det betyder att man hela tiden har utveckling framför sig. Och alla människor tycker om att utvecklas.
I vanliga fall tar det kanske ett till två år att lära sig ett jobb. Sedan börjar det gå på rutin, det är inte lika kul och man kanske börjar se sig om efter något annat. På Fresh är alla på sätt och vis chefer över sig själva. De flesta andra företag är processtyrda. De har en avdelning och en chef för varje del i processen, från inköp till paketering. Vi har samlat alla resurser runt kunden.«

Ni är flerfaldigt belönade för er långsiktighet. Vad kan andra lära av er?
»Frukt, träningskort, massage och så vidare brukar jag kalla kosmetika. Det är helt okej och vi har det också, men det räcker inte. Friskfaktorn börjar med organisationen, hur man samarbetar i teamet och att varje individ kan påverka sin arbetssituation så att hela livet fungerar. Teamen beslutar själva om bland annat arbetstider och rekrytering. De kan påverka vilka personer som kommer in i teamet och därmed säkra att de fortsätter att fungera som grupp.«

Hur orkar ni vara uthålliga under lång tid?

»Jag är väldigt nöjd med att vi har delat ledarskap och att det fungerar så bra. Peter Iburg och jag har delat vd-rollen i fem år. Vi har ganska små barn båda två och behöver inte offra familjen för jobbet. I stället för en chef som kör på överväxel och riskerar att krascha, är vi två som orkar hålla bra fart hela tiden.«

Hur motiverar du medarbetarna långsiktigt?
»Min utgångspunkt är att det värde människor skapar, resultatet av deras arbete, ska vara drivkraften att gå till jobbet. Lönen, sociala relationer och utveckling menar jag är sådant som jag i egenskap av chef ska se till att medarbetarna får. De ska aldrig behöva oroa sig för eller ens fundera över det.«

Hur får ni ihop målet att nå mångfald med kraven på kompetens och lönsamhet?
»Det är svårt att hitta ett konkret mått på hur mångfald påverkar lönsamheten. Men det är otvivelaktigt så att lönsamheten på Fresh har ökat sedan vi aktivt började rekrytera utifrån ett mångfaldsperspektiv för tio, tolv år sedan. Målet är inte bara att vi ska ha ungefär lika många kvinnor som män. Vi vill ha en mix av många olika parametrar, gammal – ung, etnisk svensk – invandrare, och så vidare. Freshs personalsammansättning ska spegla ett litet, väl fungerande samhälle.«

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.