»Jag vill förbättra världen«
Alexander Ragozin, marknadschef för Tele2 i Ryssland, är en av de unga internationella ledare som har deltagit i Svenska institutets managementprogram med fokus på CSR.
Vad har du lärt dig om CSR?
»Att CSR-arbetet måste starta på den allra högsta nivån inom företaget. I Sverige är det ganska vanligt, men i Ryssland finns inte det tänkandet. Det är ett helt nytt sätt att göra affärer. På Tele2 i Ryssland arbetade vi förut med välgörenhet, vi försökte hjälpa människor, men det var inte en del av företagets strategi. Nu har vi ändrat vår inriktning. Jag tänker i stället: vad kan jag som chef göra för världen?«
Vilka projekt har ni startat?
»Förut hjälpte vi fattiga människor, och gav dem ekonomiskt stöd så att de kunde köpa det nödvändigaste. Nu har vi startat nya projekt, som ska lanseras i 18 ryska städer. Vi har skapat 25 arbetsgrupper som består av ungdomar i åldrarna 16-20 år. Målet är att de ska skapa något positivt i sitt bostadsområde, exempelvis bygga lekplatser eller renovera förfallna hus. Vi hoppas att det får tre effekter: att unga människor börjar bry sig om sin närmiljö, att vi lockar andra företag att börja jobba med CSR och att kunderna ser oss som ett ansvarsfullt företag.«
Varför är CSR viktigt för dig?
»Jag är chef, men jag är ju också människa. Och jag frågar mig vad jag kan göra för att förbättra världen. Genom att göra det vi gör, kan vårt företag inspirera andra företag att också göra skillnad. I Ryssland är CSR fortfarande väldigt nytt. Chefer tänker fortfarande, ’men min avdelning går ju med vinst, varför måste jag göra mer?’. Om internationella företag engagerar sig i CSR så tror jag att även ryska företag kommer att ändra sig inom några år.«
Fotnot: CSR (corporate social responsibility)betyder att företag på frivillig grund integrerar sociala och miljömässiga hänsyn i sin verksamhet och i sin samverkan med intressenterna, utöver vad lagen föreskriver. Källa: EU-kommissionen
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.