”Jag kan se hur mitt ledarskap förändrats”

Okategoriserade
Text: Annonsavdelningen
Publicerad

När du googlar namnet Alexander Lydecker hamnar en bloggpost av Expressens chefredaktör Thomas Mattsson – med rubriken ”Alexander Lydecker är nr 1” – högt upp i träfflistan. Det är knappast en slump. Som annonsdirektör för Bonnier News Sales har han höga förväntningar på sig att leverera. Tidigare i år tog han emot det prestigefyllda priset: Årets säljprestation på Bonnier Sales Awards för sina insatser för Expressen.


Denna text är en annons för Executive MBA på Stockholm Business School (SBS) – Sveriges bästa Executive MBA-program fyra år i rad.


Trots det höga tempot har Alexander Lydecker kunnat växla spår. Just nu läser han mastersutbildningen Executive MBA på Stockholms universitet. Det är en stor kontrast mot det säljande driv som är ett måste för att lyckas i mediebranschen.

”Det är en enormt stor kontrast. Du kommer från ett tempo som är 200 till ett tempo som också är 200 fast du är passiv. Du lyssnar mer och så får hjärncellerna jobba lite mer strategiskt och sedan ska du tillämpa det i olika typer av case studies, grupparbeten och inlämningsuppgifter.

Det är ett helt annat tempo men man känner sig ändå ganska matt efter en dag på universitetet. Och jag tycker det är väldigt kul. I början kände jag att det var lite ångestladdat att släppa arbetet och bara fokusera på studierna. Men nu är det nästan så att jag längtar efter att få den här kontrasten. Det fyller på med en annan typ av energi.”

Bonnier betalar för utbildningen. En anledning till att bolaget tror på Alexander Lydecker är främst för resultaten han levererar årligen. I en tid då mediehusen går igenom en smärtsam omställning från print till digitalt lyckas han hitta vinster. Trots printtappet ökade Expressen den totala annonsintäkten med två procent förra året. De digitala intäkterna ökade med 56 procent. En bakomliggande orsak är en medveten förändring av säljkulturen, som också är förknippad med Alexanders syn på ledarskap

”Jag bytte ut en stor del av personalen och skapade en mer tydlig och lösningsorienterad säljkultur när jag började på Expressen. Samtidigt ersatte jag många formella uppföljningsmöten med ett kontinuerligt flöde av korta ståmöten där vi hela tiden bollar aktuella frågor. Det har lett till en mer snabbrörlig organisation där alla kan vara med och bidra.

Som chef har jag varit delaktig och operativ i det dagliga arbetet. Dörren till mitt rum står alltid öppen och trots att det finns formella hierarkier hos Bonnier kan man säga att jag har jobbat mer utifrån en postbyråkratisk modell.

Han har reflekterat mycket över ledarrollen och kanske är det inte så konstigt. Delkursen på Executive MBA-utbildningen just nu heter ledarskap och styrning.

”Jag kan se hur mitt ledarskap har förändrats, dels eftersom att jag mognat men också som en reaktion på en aggressiv marknadsutveckling. Det finns i dag inte utrymme för många hierarkier med långa beslutsprocesser och trögrörliga strukturer. Bonnier har ju ett långt och gediget arv och om vi ska vara snabbrörliga och nå våra mål har vi inte tid med det. Den nya ledaren, som jag eftersträvar att vara, innebär att vara mer påläst, duktig på att delegera och samtidigt delaktig.

Under de senaste fem åren som chef har jag också upplevt att man fattar fler och större beslut än tidigare. Styrelsemöten för mig innebär mer att jag informerar styrelsen och därefter fattas formella beslut. Det här bygger givetvis på att man jobbar med tydliga mandat, vilket jag har.”

Tendenser liknande detta är något Alexander Lydecker nu får teoretiska begrepp och vetenskapliga bevis för. Det är också en av anledningarna till att han påbörjade just utbildningen på Stockholms universitet.

”Att få bekräftat att man inte är ute och cyklar, men också få ord och teoretiska begrepp och modeller på det man dagligen sysslar med, skapar en trygghet. En annan orsak till att valet föll på SU är att jag kan applicera det vi lär oss direkt in i verksamheten. Det har jag faktiskt kunnat göra sedan dag ett.

Att du går utbildningen är en investering från Bonniers sida som betalar för dig, vad tror du de förväntar sig i utbyte?
”Jag vet precis vad de förväntar sig. Jag har kontinuerliga samtal med koncernchefen om utbildningen och skickar mina inlämningsuppgifter till honom som vi diskuterar med varandra. De vill använda min kunskap till att få ny inspiration och nya synsätt för att skapa en grogrund att föra koncernen framåt och vidare på.”

Är det någon annan från mediebranschen eller som har ett fokus på digital försäljning bland deltagarna?
”Det är två andra från Bonnier som går också. De är försäljningschefer på DN och Di. Det är ingen annan från vår bransch och det tycker jag är nyttigt. För vår bransch är som en liten ankdamm och det är mycket inifrån och ut. Nu kan jag få nya perspektiv från folk i ledande positioner inom andra branscher men som är med om samma digitala resa eller förflyttning som jag. Jag får mycket inspiration från hur andra branscher hanterar dessa utmaningar.”

Trots att Executive MBA-kursen på Stockholms universitet ges på deltid under två år, är det en krävande utmaning. Två små barn hemma och försäljningsdirektör för tre av landets största tidningar kräver fokus och tidsstyrning.

Hur hinner du med allt – och vad är dina råd till andra som vill gå utbildningen?
”Allt handlar om inställningen. Du kan inte valsa igenom det här och ha tankarna någon annanstans. Jag ser det som en investering för livet och har också haft detta som mål en längre tid. Jag gör det för att få energi. Samtidigt ser jag också ensamstående föräldrar som är chefer och går utbildningen, det visar att allt är möjligt.

Mitt råd: Tidsoptimera din vardag. Var också rak mot arbetsgivaren innan, och visa att du kanske inte kommer att kunna gå på alla möten. Var beredd på att göra avkall på annat. För mig handlar det tyvärr om att umgås mindre med vänner och färre kvällsaktiviteter.”

Denna text är en annons från Executive MBA på Stockholm Business School (SBS) – Sveriges bästa Executive MBA-program fyra år i rad.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.