”Hur hantera mejlkorgen efter ledighet?”
Chefs expert i effektivitet, Petra Brask, ger råd hur du hanterar din överfyllda mejlkorg efter en lång ledighet.
Efter ledigheten – hur kan jag ligga steget före?
Petra Brask: Du ska fatta tre beslut när du strukturerar. Antingen Göra, Spara eller Kasta. Börja med att öppna inboxen. Skapa en mapp som du döper till ”Arkiv och årtal”, till exempel Arkiv 2017. Sen kanske du har en mappstruktur som behöver förnyas? Gör i så fall en mapp som du döper till Historik och dra dit de mappar du inte använder längre.
Ska alla projekt få en egen mapp?
Petra Brask: Nej, kanske några få nya mappar, men sökfunktionerna är oftast så bra idag att det inte är lönt att sortera för mycket. Markera de mejl i inboxen som är äldre än en vecka och flytta till Arkivmappen.
Vad ska jag göra med resten?
Petra Brask: Gå igenom de mejl som ligger kvar och klicka på flaggan. Passa på att kategorisera i prioritetsordning så att du börjar med det viktigaste först. Resten hamnar i arkiv-mappen när du läst dem.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.