Hon är årets mediechef

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Charlotta Flinkenberg har en lång chefskarriär inom mediebranschen bakom sig. Hon började som chefredaktör på tidningen Frida, gick sedan vidare till Veckorevyn och är nu chefredaktör på Chic.

Så här lyder juryns motivering:
»Charlotta Flinkenberg är ett med sin tidning och lever sitt varumärke. Chic slåss i det stenhårda segmentet modetidningar för unga tjejer. Eftersom Charlotta är grundare och initiativtagare till tidningen brinner hon för den i alla led; det redaktionella, annons, marknad och webb. Hon har också gjort affären till mer än tidning och webb genom Chic-galan som har vuxit varje år. Charlottas chefskap präglas av tydlighet och gott humör. Vare sig hon delegerar eller dumpar ger hon alltid credit till den som slutför jobbet. Rekryterar helst internt och låter medarbetarna få större ansvar. Tar tillvara och utvecklar kompetensen. Är prestigelös och inte rädd för att själv hugga i. Management by humor är vad som utmärker denna skickliga tidningsmakare.«

Chef fick tag på Charlotta Flinkenberg och frågade vad det betyder att vinna priset årets mediechef.
»Väldigt mycket förstås. Nu är jag ju inte i den här branschen för att vinna fina utmärkelser, men jag är innerst inne en sucker för uppmärksamhet och är jätteglad och smickrad! Jag har aldrig tidigare vunnit något liknande, det var fanimej på tiden, haha.«

Det är dina medarbetare som har nominerat dig till priset; vad är det som gör dig till en sådan omtyckt chef?
»Det känns förmätet att svara på den frågan själv, det ska du egentligen fråga mina medarbetare. Men jag försöker att hålla mig till de egenskaper jag själv värderar hos mina chefer: att vara tydlig, ge feedback, låta folk utvecklas, se medarbetares talanger och våga satsa på dem, vara prestigelös och ha humor. Och försöka lösa problem snabbt och inte stoppa huvudet i sanden då det blir tufft.«

Hur har priset firats?
»Vi som var på plats från förlaget och redaktionen på själva galan drack champagne och hade roligt. Men eftersom alla skulle upp aptidigt dagen efter och stå och vara fräscha på Allerdagarna så blev det ingen shotsrunda i baren direkt. Men jag har lovat att ge en fin present till Jenny Rathje på Aller media som nominerade mig till priset, samt bjuda ut hela redaktionen på flott lunch innan jul på något posh ställe här i krokarna. Resten av vinstpengarna kommer jag nog att smälla på Nathalie Schuterman… Eller köpa nya fälgar till bilen för. Not!«

Vad kan andra chefer lära sig av Årets mediechef?
»Ett jätteenkelt och strategiskt knep är att kredda medarbetares idéer väldigt tydligt. Nämn deras namn när du droppar idén som förslag för ledningen. Det säger mycket om ditt ledarskap, både uppåt och nedåt i leden. Var prestigelös, både kring vad det gäller din egen insats samt hur du resonerar vid rekrytering eller när någon ska klättra i företaget. Stirra dig inte blind på det förflutna utan tänk proaktivt och låt folk visa vad de går för. Ge dem möjlighet att visa sin kompetens och talang även om de inte har rätt bakgrund, men var samtidigt inte rädd för att ställa tydliga krav.«
 

Branschorganisationen Sveriges tidskrifter och tidningen Chef står bakom priset som delas ut för första gången i år.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.