Hatade, älskade SUV

Okategoriserade
Text: Chefakademin
Publicerad
Ökar även i Sverige. I fjol gick försäljningen av Suvar och Cross­overs om sedaner, alltså bilar med klassisk bagagelucka.

När stadsjeepen slog igenom ordentligt i början av 2000-talet var de både beundrade och bespottade. Många gilla­de att sitta högt, att ta sig en sväng på en gropig väg. Bilarna rullade dock mest i storstäder. Snart kom kritiken. Aktivistgruppen Asfaltsdjungelns Indianer släppte ut luft ur däcken. Dörrar nycklades, biltypen SUV var under attack. En orsak var hög bränsleförbrukning och rejäla koldioxidutsläpp. Stadsjeepen var motsatsen till fotgängare och cyklister.

Östermalmsjeep blev ett skällsord, politiskt inkorrekt.

Men Suven dog aldrig. Den ändrade bara form.

– I sju-åtta år har man pratat om att Suven är död. Men i realiteten lever den ganska gott, säger Håkan Andersson, bilskribent på NyTeknik.

Argumenten för att Suven kommer att dö är: för tung, för stor och för onödiga terrängegenskaper.

– Bilköp är inte rationella. Man köper sig en identitet och ett utseende man gillar. Det handlar sällan om egenskaper, säger Håkan Andersson.

I USA passerade Suv-försäljningen i fjol 1,5 miljoner sålda bilar. Suvar och Cross­overs står nu för en tredjedel av nybilsförsäljningen.

Här i Sverige är bilmodeller som Volvo XC60, Nissan Qashqai, Kia Sportage, Mistubishi Outlander och Volkswagen Tiguan storsäljarna.

– Biltillverkarna har tagit till sig av kritiken. Med mindre Suvar, så kallade Crossovers så har man, åtminstone på pappret, kunnat visa att biltypen inte behöver vara så bränsleslukande, säger Mikael Wickelgren, Bilindustriexpert på Högskolan i Skövde.

Han spår att stadsjeeparna kommer att öka i antal de närmsta åren.

– Om man tittar på biltillverkarnas planer så handlar det om en massiv satsning. Vi kommer att få se biltypen i fler storlekar. Audi tror till exempel att inom ett par år kommer varannan bil de säljer att vara en stadsjeep av något slag.

Text: Oskar Hammarkrantz

Läs mer: Läs alla Chefs artiklar om tjänstebilen 2015

Läs mer: Nya Volvo XC90 – i Zlatans tjänst (extern länk)

Läs mer: ”Jag förstod att det var en Tesla jag skulle ha” (extern länk)

Läs mer: Slipp risken för feltankning (extern länk)

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.