Så håller du gnistan vid liv
Tidningen Management Today ger åtta tips för att väcka engagemanget hos medarbetarna:
1. Visa att du har en plan
Dina anställda förväntar sig att du ska vara tryggare och säkrare än de är. Betona vad ni faktiskt kan göra och vilka möjligheter ni har. Om du börjar prata om hur omöjligt läget är, kommer medarbetarna att känna sig hjälplösa.
2. Var öppen men realistisk
Om du inte kommunicerar börjar rykten och spekulationer snabbt att cirkulera. Om du inte har svaret på en fråga, var öppen med det. Du vinner på att vara ärlig.
3. Berätta det personligen
Försök i möjligaste mån att förmedla information och nyheter direkt till dina medarbetare, inte via e-post eller interntidningen. Om du har underställda chefer, kan du också låta dem ge informationen i möten med medarbetarna.
4. Gör dem delaktiga
Även i dåliga tider måste medarbetarna få känna att deras arbete gör skillnad och har betydelse. Genom att man själv får påverka sin arbetssituation ökar också engagemanget. Lyssna på dina medarbetares förslag och uppmuntra kreativitet och påhittighet.
5. Visa medkänsla
Om du måste säga upp, visa att du verkligen har ansträngt dig för att hitta den bästa lösningen. Visa att du har försökt hitta alternativ till att säga upp och att företaget kommer att hjälpa den anställde i samband med uppsägningen.
6. Låt ordet framgång få en ny betydelse
Framgång föder engagemang, men i kristid kan man behöva omdefiniera begreppet. Gör inte dina medarbetare ansvarig för förlopp som de inte har någon kontroll över. Och sätt mål som är rimliga att nå.
7. Ge beröm
Det finns flera olika sätt att visa att du uppskattar dina medarbetare. Exempelvis kan du utse ”månadens medarbetare”, men dagligt beröm fungerar också utmärkt.
8. Fortsätt fira
Uppmärksamma varje liten framgång. Oavsett om det är ett försäljningsmål ni nått eller om en medarbetare vinner ett pris. Fortsätt att hålla stämningen uppe genom att anordna fester eller tävlingar. Det behöver inte kosta mycket.
Två kommunikationstips:
Säg: »Vi ska vara ärliga och öppna mot våra anställda och visa dem vägen framåt, men vi ska också vara realistiska kring våra utsikter i lågkonjunkturen.«
Säg inte: »Det är kört.«
Källa: Management Today
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.