Gör affärsplanen till din bibel
Antingen har den samlat damm i styrelserummets bokhylla. Eller så har den suttit i väggarna som ett osynligt dokument, känd endast av några få utvalda.
Men affärsplanen förtjänar bättre än så.
Planen är ett dokument som talar om var din verksamhet befann sig i går, var den står i dag och vad som är viktigt att göra för att den ska lyckas i morgon.
Om affärsplanen är mellanchefens bibel så pekar trenden mot mer bokstavstroende. Rätt använd är den både ett styrverktyg och ett rättesnöre. I ord och siffror berättar den vad som är affärsidén och hur din verksamhet ska skötas.
Affärsplanen består vanligtvis av en nulägesanalys, en utvärdering av verksamhetens styrkor och svagheter samt en tidsbestämd strategi och vision. Allt mynnar ut i en handlingsplan, som stakar ut vägen för dig i ditt dagliga jobb.
Om du har planen liggande på skrivbordet eller plockar fram den en gång om året spelar ingen roll så länge poängerna med innehållet finns levande i ditt medvetande.
I bästa fall fungerar affärsplanen som ett kontrakt mellan dig och dina medarbetare som tydliggör din roll som chef. När det dyker upp frågor om ansvarsfördelning ska affärsplanen kunna hjälpa till med svaret.
På samma sätt är den ett kontrakt mellan dig och din chef som blir ett stöd när du tvivlar på om du levererar det du ska.
Även medarbetarna kan dra nytta av affärsplanen. Men för att den ska bli angelägen är det väl värt att bryta ned målen så att de berör var och en. Varje medarbetare behöver förstå sin identitet i det större sammanhanget. Lyckas du förmedla den ökar även förståelsen och engagemanget för helheten.
Men det mest värdefulla med en affärsplan är trots allt inte pappret den är skriven på. Det är i processen med att ta fram den som poletterna trillar ned.
Därmed har du ett bra skäl att ge dig i kast med att författa din egen affärsplan. Antingen på egen hand, ihop med andra chefer eller med dina medarbetare. Affärsplaner fungerar på alla nivåer, så gräv där du står. Trenden visar att det blir vanligare med separata affärsplaner för enskilda produkter eller affärsområden som kompletterar den övergripande planen.
Även om du redan har en plan behöver den alltid ses över. Perspektivet i dokumentet brukar vara två till fem år. När en ny produkt ska tas fram eller en ny enhet startas finns goda skäl att sätta igång processen på nytt.
På det här sättet kan du göra dig själv till en »intraprenör« – någon som tänker nytt, kritiskt granskar affärsupplägget och driver förändringar framåt inom organisationen.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
![](https://dlejuzwq61njn.cloudfront.net/app/uploads/2024/06/24085133/ikon_paywall_freemium.png)
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.