Fyra myter om kreativitet

Okategoriserade
Text:
Publicerad

Christian Stadil, vd och grundare av danska bolagsgruppen Thornico, med verksamheter inom livsmedel, rederi och teknologi, kommer i maj ut med boken ”In the shower with Picasso”. Tillsammans med Lenne Tanggard, professor i psykologi vid universitetet i Aalborg, vill han krossa myterna om vad som gör oss kreativa.

Tidningen Fast Company sammanfattar vad de har kommit fram till:

Kreativitetsmyt 1. Du ska tänka utanför boxen.
Nej, de största genombrotten har kommit ur idéer som testats om och om igen. Fördjupa dig i ämnen som du redan är bra på.

Kreativitetsmyt 2. De största idéerna kommer när du försöker lösa ett problem.
Nej, menar Christian Stadil. Du får oftast dina bästa tankespår när du låter problemet vara, i duschen eller under en promenad.

Kreativitetsmyt 3. Du blir särskilt inspirerad i vackra miljöer.
Stadil och Tanggard har upptäckt att många kreativa tankegenombrott kommer i helt oinspirerande miljöer som i bilar, på flygplan och på gym. Det som förenar den här typen av platser är avsaknaden av störningsmoment. Men de har ofta lugnande bakgrundsljud. Tystnad kan nämligen också hämma kreativiteten.

Kreativitetsmyt 4. Du får bara en chans att kläcka en lysande idé.
Genom att studera kreativa genier genom historien har Stadil och Tanngard sett att flera av vår tids största tänkare, som Albert Einstein och Thomas Edison, öste ur sig en rad usla idéer innan de fick sitt genombrott. Slutsatsen? En lysande idé kan helt enkelt vara en dålig idé som omarbetats, ibland flera hundra gånger.

 Läs mer: 4 things we have wrong about creativity (Fast Company)

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.