För proffsig som chef? ”Känsloreglering viktig förmåga”

Organisationskonsulten Anna Tufvesson menar att chefen kan skapa bättre arbetsmiljö och kvalitet genom att vara mer professionell i sin roll på arbetsplatsen. Men det gäller att veta vad man gör. I ny bok ger hon en mängd övningar som kan skapa samsyn kring professionalism på arbetsplatsen.

Ledarskap
Publicerad
T.v.: Anna Tufvesson.

Varför har du skrivit boken Professionell på jobbet?

”Jag tycker att vi slänger oss med det här ordet, att vi ska vara professionella – jag ser det ofta i exempelvis styrdokument – men det blir väldigt sällan konkretiserat”, svarar Anna Tufvesson.

Vad kan jag som chef ha för nytta av boken?

”Jag tror att det blir roligare och enklare att vara chef om vi utvecklar professionaliteten, särskilt när vi gör det tillsammans. Det är ju inte bara ledarskapet det handlar om, utan tillsammansarbetet.”

Vad innebär det att vara professionell?

”För mig är det många olika förmågor. Man ska förstå sitt uppdrag, ha kompetens för att klara av det och en vilja att fördjupa sin kunskap. Vi måste ta hand om oss själva, både fysiskt och mentalt. Man ska ha en god arbetsmoral, gott omdöme och en nyfikenhet. Känsloreglering är en viktig förmåga, att vi inte far ut och säger saker som vi ångrar. Man ska visa en personlig mognad och vara lätt att samarbeta med.”

Vad innebär det att ha god arbetsmoral?

”I grund och botten att vi håller vad vi lovar och följer regler och rutiner. Det kan vara lite olika på olika arbetsplatser, vad man tycker är viktigt. Ibland är det viktigt att man kommer i tid, ibland att man har ett positivt förhållningssätt. Frågar man, säger oftast alla att de har god arbetsmoral. Skulle man fråga chefer, kanske de inte säger att alla på arbetsplatsen har det till hundra procent.”

Har du några exempel på situationer när det är särskilt viktigt att vara professionell?

”Jag tänker att det ställs lite på sin spets när vi är stressade eller har att göra med en kund som är besvärlig, det är där det utmanas mest. Eller när vi har samarbetsproblem med en chef eller kollega. Överhuvudtaget i krissituationer.”

Kan man bli för professionell?

”Mitt svar är nej. När jag har pratat om det här, finns det några som tycker att professionell är lika med kall och opersonlig, men så tänker inte jag. Och ingen är professionell hela tiden, för vi är människor. Vi faller ur den här professionaliteten ibland och då måste vi vara snälla mot varandra och oss själva. Men professionalism är eftersträvansvärt och bra att jobba mot.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.