Följ en enda regel – och rivstarta jobbvåren

En överfylld mejlkorg, nya projekt och målsättningar. För att du ska komma igång efter januari kan en ”att göra”-lista vara bra. Genom att följa 1-3-5–regeln kan du dessutom prioritera bättre.

Motivation
Publicerad

För att hålla koll på alla arbetsuppgifter kan en ”att göra”-lista vara din bästa kollega. Problemet många stöter på är att listan aldrig blir klar eftersom man ofta fastnar på en punkt. Faktum är att 90 procent inte lyckas bocka av alla punkter på en dag, visar en undersökning Linkedin gjort.

Men det finns knep för att lyckas prioritera bland dina måsten, skriver ledarskapssajten Inc. Ett är att följa Alex Cavoluacos, författare till boken The Muse, tips om att göra en 1-3-5–lista per dag.

Där sätter du upp:

  • en större och tuffare uppgift
  • tre stycken mediumsvåra uppgifter
  • fem mindre saker.

Uppfyll så många som möjligt av dessa. När du sedan sammanfattar dagen gör du en ny lista på kvällen. Precis som du lägger fram morgondagens kläder på en pall. Detta för att undvika att behöva ta tuffa beslut på morgonen när du troligen är trött och lite groggy efter nattsömnen.

Enligt samma modell bör man försöka bocka av en riktigt tuff arbetsuppgift innan lunch. Det ger dig självförtroende och styrka att klara av resten av arbetsdagen.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.