Så här känner du igen en effektiv mellanchef
Harvard Business Review skriver om en ny forskningsstudie där man granskat 56 slumpmässigt utvalda företag inom bland annat läkemedelsbranschen, handel, banksektorn och försäkringsbranschen som genomgått stora förändringsprojekt de senaste åren.
Nästan 68 procent av de storskaliga förändringsprojekt misslyckades.
Författaren bakom studien, Behnam Tabrizi, Studerade företagen under en tidsperiod på tre till fem år för att se effekterna av förändringarna.Han läste företagens interna dokument, intervjuade medarbetare och analyserade branschdata.
Han kom fram till att om man räknade bort de allra högsta cheferna, så var det mellanchefernas arbete som var absolut viktigast för att nå framgång i förändringsprojekten. Mellancheferna hade möjlighet att påverka både cheferna över dem i hierarkin och sina underställda.
I de förändringsprojekt som var en succé hade mellancheferna lyckats med tre saker. De kunde knyta förändringsprojektets mål till sina egna personliga och yrkesmässiga mål. De knöt kontakter med mellanchefer inom andra avdelningar, och andra funktioner. Och de såg till att personerna som deltog i projektet var engagerade och upplevde sig själva som ”medförfattare” i satsningen.
I de förändringsprojekt som misslyckades hade mer än 60 procent av mellancheferna fullt upp med arbetsuppgifter som syftade till företagets överlevnad.De fokuserade mer på att göra sina chefer nöjda än att göra sitt jobb. De här cheferna kände sig distanserade från ledningen och upplevde att de högre cheferna använde dem som taktiska redskap.
Författaren Behnam Tabrizi, som undervisar på Stanford, har skapat en trestegsmodell som stärker mellanchefernas position i förändringsprojekt. Den har använts inom bland annat IBM och Apple.
Den består av tre delar:
– Vara överens om målen
I första stadiet ser man till att mellanchefernas värderingar ligger i linje med förändringsprojektets mål. Den här fasen kan genomföras i workshops eller i samtal med mellancheferna och deras chef.
– Ägarskap
I nästa steg bildar flera mellanchefer tvärfunktionella team där man tillsammans skriver en åtgärdsplan för förändringsprojektet. Detta gör att man känner större engagemang för projektet, eftersom man själv varit med och tagit fram planen. Det är inte något som gjorts över mellanchefens huvud.
– Handling
Mellancheferna måste få mandat att genomföra åtgärderna inom förändringsprojektet och hållas ansvariga om de inte lyckas. Steve Jobs sa till en grupp mellanchefer: ”När en vaktmästare stöter på en stängd dörr, är det okej för honom att komma med en ursäkt. Men det är inte tillåtet att ni kommer med ursäkter.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.