Debatt: Därför behöver svenska företag menssäkras

debattartikel ”Menstruation är en underskattad ledarskapsfråga. Med relativt enkla åtgärder kan vi undanröja hinder och förbättra arbetsmiljön och jämställdheten på arbetsplatserna. Det minskar sjukfrånvaron, ökar produktiviteten och stärker attraktionskraften i våra företag”, skriver 24 svenska företagsledare och hr-chefer i ett debattinlägg.

Hälsa
Publicerad
Alexander Pirosanto, HR-chef, Älvstranden Utveckling AB. Foto: Anders Gustavsson

Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna i texten.

Frågan borde vara självklar. En stor del av våra medarbetare menstruerar, och för vissa orsakar det problem som kan göra det svårt att arbeta.

En undersökning från Akademikerförbundet SSR visar att var femte kvinna har varit hemma från jobbet på grund av mensrelaterade problem. Inom industrin och traditionellt manliga yrken är siffran ännu högre. 

Frånvaron drabbar individen i form av inkomstbortfall och lägre pensioner, men det påverkar givetvis även verksamheten. Menstruation är med andra ord en fråga som borde intressera alla arbetsgivare, ändå lyser den med sin frånvaro i de flesta managementböcker.

Den positiva nyheten är att det krävs förvånansvärt lite för att komma till rätta med problemen.

En stor del av frånvaron kan kopplas till hinder på arbetsplatsen som i många fall är lätta att överbrygga. Att få möjlighet att sitta ned och vila när man behöver, kunna jobba hemifrån och att det finns tillgång till fräscha toaletter med mensskydd gör stor skillnad för hur många medarbetare mår på jobbet.

Menssäkra arbetsplatser är något de flesta företag kan få till utan att vända ut och in på hela verksamheten. Det handlar ofta om ganska enkla åtgärder och en förbättrad attityd från chefer och arbetskamrater.

Här är en enkel checklista som bygger på samlade erfarenheter från företaget Menssäkrad och den ideella organisationen MENSEN i samarbete med arbetsgivare och fackförbund:  

  • Mensskydd på toaletten. Alla arbetsplatser bör ha toaletter utrustade med behållare för bindor och tamponger.
  • Papperskorg på toaletten. Det är viktigt att det finns någonstans göra av använda mensskydd utan att behöva bära med sig skräpet utanför dörren.
  • Handfat och tvål. Att byta en tampong eller rengöra en menskopp kräver tvål och rinnande vatten för att undvika bakterier och sjukdom.
  • Öppet och stöttande samtalsklimat. Ingen ska förstås tvingas prata om sin mens om man inte vill. Samtidigt ska ingen behöva vara rädd att berätta hur man mår inför chefer och kollegor.
  • Allmän menskunskap. Chefer, arbetsledare och personer med personalansvar bör skaffa sig grundläggande kunskaper om hur menscykeln och olika menscykelrelaterade sjukdomar kan påverka personalens hälsa och välbefinnande.

För oss företag och organisationer som vill attrahera de bästa medarbetarna är det självklart att prioritera de här frågorna.

Ingen ska behöva stanna hemma från jobbet i onödan, och den som behöver stanna hemma ska givetvis inte behöva känna dåligt samvete. Det blir helt enkelt för kostsamt.

Omvänt finns det naturligtvis en stor vinst att hämta för oss som arbetsgivare. Att lyssna, visa förståelse och erbjuda möjligheter som underlättar arbetet vid menstruation är ett mycket kostnadseffektivt sätt att minska sjukfrånvaron och öka produktiviteten.

Menstruation är med andra ord en nyckelfråga när det gäller att utveckla en lönsam verksamhet utan hinder för någon medarbetare att bidra med sin fulla potential.

Caroline Starck, kommunikationschef, Arla Foods

Hanna Holmlund, HR-Director, Volkswagen Group Sverige AB

Alexander Pirosanto, hr-chef, Älvstranden Utveckling AB

Jonas Granath, CEO, CERTEGO Group

Matilda Wiechel, Activism and communications manager, The Body Shop Denmark and Sweden

Helena Eriksson. Head of Group Human Resources, Löfbergs

Liselott Hjärpe, HR BP, Orkla Confectionery & Snacks Sverige

Karin Koritz Russberg, SVP, Group HR and Sustainability, Vitrolife Sweden

Charlotta Bergius, Head of Global Real Estate and Facilities, Sinch

Magnus Prim, vd, Automotive Components Floby AB

Staffan Gellerstedt, vd, Baettr Guldsmedshyttan AB

Malin Paulsson, CHRO, InQuire

Jens Karletorp, vd, Wikström AB

Harminder Mankoo, hr-ansvarig, Väsbyhem

Gerda Mazi Larsson, vd, Curitas Ventures 

Frida Ågren, Teamchef & Partner, People People People

Anna Wielbass, verksamhetschef, Attendo LSS region Norr

Mathias Monzeni, partner, Rahmqvist Group

Cristina Ljungberg, partner, The Case for Her

Anna Karlsson, vd, Manifest Group Stockholm Studio

Johanna Hallin, vd, Srey Invest

Andrea Droca, Office Manager, Tarsier Studios

Susanna Mardini, Office Manager, Ingager

Chantal Malvenius, Hospitality Manager, Zenseact 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.