Därför ska man inte skicka fram vd:n
Knappt hälften (48 procent) av svenskarna har förtroende för det privata näringslivet som institution.
Och bara var fjärde svensk litar på att svenska företagsledare väljer att förmedla sanningen. Det visar pr-byrån Edelmans årliga förtroendebarometer (Trust barometer).
När man skapar sig en uppfattning om ett företag, söker man hellre information från ”en vanlig anställd” (51 procent) eller ”någon som liknar mig” (63 procent) än läser uttalanden från företagets högste chef.
”Dessa två trender pekar tillsammans på en medarbetarmakt som växer sig allt starkare. Om svenska ledare och kommunikatörer ska ta med sig en sak från årets Trust Barometer tycker jag att det är just att prioritera sina medarbetare som svenskarna så tydligt kräver”, säger Linda Waxin, vd på Edelman Stockholm.
Edelman Trust Barometer är en årlig förtroendeundersökning som i år genomförs för 13 året i rad. Man har undersökt totalt cirka 32 000 respondenter 26 länder.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
![](https://dlejuzwq61njn.cloudfront.net/app/uploads/2024/06/24085133/ikon_paywall_freemium.png)
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.