Dålig internkommunikation leder till uppsägningar
Satsar du inte särskilt mycket på interkommunikationen? Det bör du. Regelbunden kommunikation med medarbetarna är avgörande för personalförsörjningen – visar en ny studie.
Hela 61 procent av de anställda som överväger att byta jobb anger dålig internkommunikation som en avgörande faktor.
Det visar en studie från USC Annenberg School for Communication and Journalism, som refereras av Resumé.
Studien, som omfattar över 1 000 anställda och 20 kommunikationschefer på stora amerikanska företag, pekar på sambandet mellan medarbetarnas kännedom om bolagets mål och visioner och hur nöjda de är med internkommunikationen.
Frank Wolf, strategichef på internkommunikationsplattformen Staffbase, som gjort studien, säger att en övertygande, koncis och frekvent kommunikation med de anställda är avgörande för en robust personalförsörjning.
”Det har en enorm inverkan”, säger han till PR Week.
Enligt undersökningen är över hälften (54 procent) ovetande om arbetsgivarens mål och visioner, medan 65 procent är missnöjda med den information de får för att effektivt kunna utföra sitt jobb.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.