Dags att leta efter sannbassadörer

Okategoriserade
Text:
Publicerad

Vilka personer har vi förtroende för? Och vem inom ett företag lyssnar vi helst på?

Det snabba svaret är: inte vd:n i alla fall.

Så kan man sammanfatta resultatet i Edelmans årliga Trust Barometer för 2013.

I stället är det ”en person som jag själv” man litar mest på när man söker information om ett företag.

”Det är dags att leta upp ’sannbassadörer’, alltså personer som redan älskar ditt varumärke, om du vill nå ut med ditt budskap”, säger Linda Waxin, vd på Edelman Sverige.

Hon ger goda exempel på chefer som har förstått vikten av att profilera sig mer som en ”vanlig människa” än vd. Daniel Ek, vd på Spotify, är en sådan person. Han syns sällan i kostym och slips, och pratar oftare om Spotifys tekniska utveckling än sin vd-roll.

Att kommunicera med kunderna genom en vd-blogg är helt ute, enligt Trust Barometer. Bara tio procent tycker det är ett bra sätt att få nyheter om ett företag.

Däremot lyssnar många (46 procent) gärna på engagerad konsument som skriver om företaget i sociala medier.

I Edelmans Trust Barometer kan man se många tecken på att förtroende för traditionella auktoriteter minskar. I stället ökar medarbetarmakten.

Ett bra sätt att öka förtroendet för varumärket är att behandla sina anställda väl, 68 procent tycker att det är rätt åtgärd.

Att finnas med på en global lista över ledande företag spelar mindre roll. Bara 25 procent tycker att det ökar förtroendet.

Svenska företag har däremot en stor fördel jämfört med verksamheter i andra länder. 74 procent av de globala respondenterna litar på företag med huvudkontor i Sverige.

Edelmans Trust Barometer genomförs för 13:e året i rad. Undersökningen bygger på onlineintervjuer  av 26 000 respondenter i 26 länder.

Läs mer om Edelmans Trust Barometer här

 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.