Chef testar Carola Lemne, vd Praktikertjänst

Okategoriserade
Publicerad
Carola Lemne. Foto: TT Bild

Vill ni se en stjärna? Se på mig! Ni får mycket gärna, se på mig!”

Det är inte Zarah Leander som står på scenen, men någon som väldigt gärna vill vara hon. Någon som inte låter minsta lilla stråle av strålkastarljuset gå till spillo, där hon iklädd en fantastisk, grön galaklänning, underhåller sin publik.

Carola Lemne älskar scenen. Och scenen älskar henne.

Men hur är det med publiken? Älskar den henne? Eller sitter den och skruvar på sig? Det är trots allt deras koncernchef som står där, i en roll som befinner sig långt från vardagens beslutsfattande och attesterande.

Tja, Praktikertjänsts medarbetare och delägare är vana vid att deras koncernchef gör så här: Intar scenen. Bokstavligen. Oav­­sett om det är jubileum eller årsstämma står hon på scenen, sänks ner från taket i en korg eller klär sig från topp till tå i läder.

Hon gör det bra. Det är uppenbart att Carola Lemnes artistiska talang imponerar. På fritiden dansar hon gärna tango och som sångerska har hon nästan operaröstens omfång.

Men om hon gör det för att bygga kultur eller sitt eget ego, kan ingen som Chef har talat med riktigt svara på.

”Det är vågat, otroligt vågat. Om det är fel eller rätt vill jag inte säga”, säger en medarbetare.

”Om det är viktigt för Praktikertjänst? Det är inget negativt, i varje fall. Men det är ’too much’. Hon lägger mycket energi på detta, att öva och klä ut sig”, säger en före detta chef inom Praktikertjänst.

Praktikertjänst är Sveriges äldsta privata vårdbolag. Det började som en sammanslutning av samarbetande privata läkare och kom under 1970-talet att även omfatta privata tandläkarkliniker.

När Carola (uttalas ”kar-o-la”, inte ”karåla” som den berömda schlagersångerskan) Lemne tog över ansvaret för organisationen 2008 var det en välmående, åldrad koloss, bestående av cirka 2 000 olika kliniker, antingen drivna som dotter­bolag eller som fristående bolag. Under henne finns totalt 9 000 medarbetare.

Carola Lemne är ursprungligen läkare men hade då inte praktiserat yrket på många år. Dels hade hon jobbat som ut­­vecklingschef inom Pharmacia, dels som sjukhusdirektör på Danderyds sjukhus.

Hon verkar framgångsrikt ha hanterat metamorfosen från specialist till generalist.

Där blev hon vd i en verksamhet som just bolagiserats. Det fanns många tår att trampa på, men den erfarna dansaren Carola Lemne parerade dem elegant.

”Hon är inte feg. Hon vågade ta strid för de saker hon brann för, bland annat forskningsfrågor. Danderyd skulle inte vara sämre än Karolinska. Vi skulle finnas på kartan”, säger en chef som jobbade under Carola Lemne på Danderyds sjukhus.

Hon gjorde ett karismatiskt intryck, säkert och skärpt när hon tillträdde och blev en populär chef.

”Man känner en stolthet över att få tillhöra det teamet”, som någon säger.

”Hon såg mig och lyfte upp mig. Jag kan tacka henne för min karriär. Hon är oerhört snabb och det var lätt att ha en rak dialog. Man tror på det hon säger. Hon kan lätt få med sig en grupp”, säger en medarbetare från Danderydstiden.

Även åren på Pharmacia har lämnat positiva spår. Där betraktades hon som ”orädd, väldigt spontan”.

”Hon hade uttryck som hon brukade använda: ’Nu måste jag tänka ikapp.’ Det sa hon när hon behövde fånga upp sin egen tråd, när det gick lite för fort”, säger en person som satt i samma ledningsgrupp som Carola Lemne.

Hennes bakgrund gjorde henne som klippt och skuren för rollen som Praktikertjänsts vd. Och visst drog hon in som en frisk fläkt.

De positiva omdömena från hennes nuvarande organisation låter som ett eko från Danderyd. Hon är alltid påläst (hon har utvecklat en teknik för att läsa snabbt). Beslutsam. Het i diskussionen. Ger intrycket av att kunna lite mer än alla andra. Hon gör sig bra i debatter och – som sagt – på scenen.

Hon visar gärna känslor – många har sett henne gråta – men är sällan ilsken (Zarah Leander-strofen Tårar kan jag gjuta, blixtar kan jag skjuta stämmer med andra ord till hälften).

Hon är strukturerad, hittar gärna stöd i processer och checklistor (hon ligger bakom Praktikertjänsts ISO-certifiering), vilket skapar en känsla av trygghet. Hon håller ihop koncernen. Den som vill bli framgångsrik i sitt samarbete med Carola Lemne ska vara öppen och kommunikativ och affärsmässig.

Hon är en verbal, social person som har ett bra minne, kommer ihåg namn och händelser.

Flera personer har vid sitt första möte med Carola Lemne fått höra samma mening:

”Jag har för det mesta alltid rätt, men när jag inte har det så vill jag att du säger till mig.”

”Jag tycker att det sammanfattar henne ganska bra. Hon har ett stort självförtroende. Hon skulle bli ett bra politikerämne”, säger en före detta chef.

När en hög chef inom Praktikertjänst för några år sedan ertappades som sexköpare och omedelbart sades upp hanterade Carola Lemne krisen perfekt.

”Hon var närvarande, hon in­­formerade cheferna och gav dem förtroendet att hantera informationen. Det blev känslosamt och hon gjorde det så bra. Hon var tydlig och ärlig. Det var en otroligt svår situation, men hon gjorde det. Det var hon som tog mötena, hon fanns där”, säger en chef inom Praktikertjänst.

Hon är inte väldigt bra på att kombinera struktur med kreativitet, men det är ingen avgörande brist, då det är affärsområdescheferna som jobbar närmast de entreprenörsdrivna delägarna.

Dessutom är det, som sagt, en åldrad koloss som hon leder. Förändringsbenägenheten är inte hög.

”Man kan tycka att det borde finnas större samverkan mellan delägarbolagen, alltifrån systemstöd till affärssynergier. En del grejer är rätt gammalmodiga. ­Praktikertjänst kommer inte att bli en särskilt förändringsbenägen organisation med den struktur vi har nu”, säger en delägare.

Men allt är inte rosor. Carola Lemne är en ledare som alldeles uppenbart är förtjust i makten och som trivs med att vara viktig med ett nästan machiavelliskt sug att få hamna på listor över landets mäktigaste. En sådan chef får såklart spö, vare sig kritiken är befogad eller ej.

Kritikerna menar att hon står för ett ledarskap som är kliniskt, där mycket utförs slaviskt enligt boken, i rätt ordning, med rätt formuleringar. Det gäller hennes sätt att motivera.

Det brukar sägas att det altruistiska ledarskapet är en förutsättning inom vår­den, men i sådana fall är Carola Lemne undantaget som bekräftar regeln.

Besluten fattas inte alltid i ledningsgruppen eller i styrelsen, utan i de forum som passar Carola Lemne bäst. Hon sägs ha svårt för dem som säger emot för mycket. Det har varit ganska hög omsättning på chefer under henne, vilket kan tyda på att det inte är helt lätt att samarbeta med henne.

De som klarar sig bäst är de som valt att hålla en låg profil. Det är också den typen av chefer som har anställts, menar de kritiska tungorna.

”Tyglarna är fria så länge man inte tar sig för stor frihet. Men om man gör det går hon in och petar i detaljerna. Egentligen tror jag att hon skulle vilja göra allt själv”, säger en före detta chef.

Den allra vanligast åter­kommande kritiken handlar om hennes närvaro. Eller rättare sagt bristen på den. För även om hon håller ett högt tempo när hon väl är på plats ägnar hon mycket tid åt forskningsutredningar och styrelseuppdrag. Hon sitter i styrelsen för Svenskt Näringsliv och Investor och är ordförande för Uppsala universitet. Bland annat.

Någon liknar det vid att hon tillfört Praktikertjänst ”utrikespolitik, inte bara inrikespolitik”.

”Tidigare har vi haft ett väldigt internt fokus, nu syns vi i debatten”, säger en medarbetare.

Men de allra flesta menar att det är ett problem, att det tar fokus från hennes vd-ansvar, att hon omöjligen kan fokusera på det som är viktigt för organisationens bästa.

Just hennes engagemang i Investor har väckt ont blod internt, eftersom vårdföre­taget Aleris ingår i det wallenbergska investmentbolaget. Alltså en konkurrent till Praktikertjänst.

”Dubbla stolar!”, hojtade kritikerna.

Inte alls, menade Lemne, som bedyrade att hon inte hade någon insyn i Aleris verksamhet och att hon dessutom hade fått Praktikertjänsts styrelses välsignelse.

De drygt 2 000 delägarna kräver en ambassadör som inte sticker dem i ögonen. Att hon har låtit renovera huvudkontoret i Stockholm för 700 miljoner kronor gör det. Hennes olika styrelseuppdrag likaså.

Uppfattningen att det handlar om ”ut­­rikespolitik” är i minoritet.

De flesta som Chef har talat med anser att det snarare handlar om varumärkesbyggande. Hennes eget. Och att hon lyckas linda styrelsen runt sitt finger.

”Hon lägger säkert ut texten för styrelsen om hur bra det är för Praktikertjänst att hon syns i många sammanhang. Till viss del är det kanske det, men inte så mycket som det är bra för henne. Jag är inte säker på att det är så bra för Praktikertjänst i längden. Hon är varken förvaltare eller visionär. Hon verkar inte vara där för vår skull”, säger en delägare från vårdsektorn.

Många påpekar att det är bara när det erbjuds en scen som hon är beredd att bjuda på sig själv. Att hon till exempel inte är lika pratglad i lunchmatsalen.

Och ja, frågan är om hon inte tar ett lite för långt kliv ifrån sin ledarroll när hon kliver upp på scenen utklädd till Zarah Leander eller i Elvis läderoverall.

För den innerlighet, med vilken hon klär ut sig till Leander, saknas i det vardagliga ledarskapet eller i kontakten med delägarna.

”Nej, varm ton är inte det som präglar henne. Hon har en distans”, säger en tandläkare med lång erfarenhet av Prak­tikertjänst.

Bland de nära medarbetarna, som delar kritiken, finns en uppfattning om att Carola Lemne är medveten om detta. Bland annat har hon infört medarbetarluncher, där hon får tillfälle att lära känna organisationen.

En nära medarbetare som har funnits med länge säger så här:

”Hon jobbar mycket med sig själv. I början ville hon visa hur duktig hon var. Hon var duktig och snabb och bäst på allt. Det taggade hon ner. Nu jobbar hon på att bli mer ödmjuk.”

Fotnot: I maj 2014 tar Carola Lemne över efter Urban Bäckström som vd på arbetsgivarorganisationen Svenskt näringsliv.

Carola Lemne svarar på cheftestet:

”Jag känner mycket väl igen mig i att jag anser att struktur och process är viktigt, liksom kommunikation – både i stora och små grupper. Att jag har ett förbättringsbehov när det gäller tydligheten i mindre sammanhang är värt att fundera på, för det skiljer sig från bilden från våra årliga medarbetarundersökningar.

Ledarskap är särskilt viktigt när det blåser! Det gläder mig att ni fått höra att jag är orädd och bra på att hantera kriser och svåra situationer. Att jag ibland detaljstyr erkänner jag mig skyldig till. På det stora hela är jag nog bra på att delegera både ansvar och befogenheter, men mitt engagemang kan springa iväg med mig och då kan jag ibland dyka ner i detaljer som jag tycker är extra viktiga.

Carola Lemne, vd Praktikertjänst”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.