Chefernas bästa tips: Så minskar du den administrativa bördan
Chefs undersökning visar att många upplever att de lägger mer tid på administration än någonsin. Detta på bekostnad av långsiktiga strategier och det dagliga ledarskapet. Här är läsarnas bästa egna tips för att få flyt i adminträsket.
Denna artikel är en del av Chefs stora undersökning om chefers administration, publicerad i Chef nr 2 2015. Missa inget, prenumerera på Chef här.
1. Avsätt tid för det du ska göra. Stäng av telefon och mejl under den tiden. Prioritera bort – även sådant som andra i organisationen har fått för sig är viktigt.
2. Tillämpa gör-det-nu-principen. Ta bara i ett papper en gång. Läs bara mejl en gång. Stäng av e-post-plinget. Skapa vip-listor i inboxen. Låt inte mejl bestämma din dag.
3. Blocka tid i kalendern, fokusera på det du ska göra. Oftast är det rapporteringar och andra saker som går snabbt när man väl tar itu med dem.
4. Strunta i onödiga uppgifter. Skyll på något lämpligt om någon frågar. Fejka onödiga uppgifter eller nyckeltal som ingen ändå kan ifrågasätta eller kontrollera.
5. Lär dig fingersättning på tangentbordet. Mejla och skriv rapporter snabbare. Skippa pekfingervalsen och bli klar med arbetet på en tredjedel av tiden.
6. Använd checklistor på de saker du gör upprepade gånger. Du sparar tid och glömmer inget. Lägg i stället tankekraften på kreativa saker.
7. Var inte rädd för att delegera. Medarbetare växer av större ansvar och delaktighet i det dagliga arbetet. Ta reda på vem som passar bäst för vad.
8. Börja dagen med en timme obligatorisk administration innan mejl eller annat. Skulle du inte hinna med ytterligare administration den dagen har du i alla fall gjort en del.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.