Cheferna ratar Arbetsförmedlingen
På frågan ”Hur skulle du gå tillväga om du sökte jobb i dag?” svarar närmare 58 procent att de skulle vända sig till en rekryteringsfirma, eller gå in på en jobbsajt på nätet. Endast 5 procent av de tillfrågade skulle gå till Arbetsförmedlingen.
Av de som varit chefer kortare tid än ett år är siffran ännu lägre: 0,0 procent.
Forskarna har länge varit överens om att alternativa rekryteringskanaler har knuffat ut Arbetsförmedlingen i periferin. När chefer ska rekryteras utnyttjas nätverk, kontakter och olika informella kanaler oftare än platsbanken.
Arbetsförmedlingen administrerar mellan 30 och 40 procent av alla arbetstillfällen. Hur många av dessa som handlar om chefstjänster förs det inte någon statistik över. Sedan 2006 är företag inte heller skyldiga att anmäla sina rekryteringsbehov till myndigheten.
Ändå delar Håkan Gustavsson, analytiker på Arbetsförmedlingen, uppfattningen att arbetsgivarna allt oftare rekryterar chefer via rekryteringsfirmor.
”Vår statistik innehåller rubb och stubb – den siffra vi skulle kunna ge dig säger inget om utvecklingen på arbetsmarknaden. Men min känsla är att chefstjänsterna vi förmedlar utgör en rännil av vad som omsätts på arbetsmarknaden”, säger Håkan Gustavsson.
För att föregå med gott exempel har regeringen beslutat att alla ledande befattningar inom regeringskansliet ska annonseras ut via platsbanken. Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv har dock flera gånger sågat Arbetsförmedlingens förmåga att hitta rätt kompetens. Rekryteringsfirmorna är inte mindre skeptiska.
”Arbetsförmedlingen förmedlar en enormt stor volym lediga platser, men de har varken resurserna eller tiden som vi har. Privata rekryterare är ofta nischade inom vissa områden, och har ofta erfarenhet från företagande.
Dessutom befinner vi oss mitt emellan två parter – de som vill bli anställda och de som anställer. För att behålla våra kunder måste vi göra rätt matchningar varje gång”, säger Leif Almebäck, vd för rekryteringsfirman Take Part.
Erik Haglöf är vd för Bohmans Nätverk, ett rekryterings- och headhuntingföretag som har tillsatt toppchefer på några av Sveriges största företag. Han menar att utvecklingen är logisk.
”Världen har blivit allt mer slimmad, samtidigt som företagen förväntar sig extrema arbetsinsatser av dem med nyckelpositioner. Företagen vill inte ha personer som är bara okej, de vill ha exceptionellt duktiga personer.
Därför tycker de att det är värt att investera i ett rekryteringsbolag som kan säkra den leveransen”, säger han.
Läs mer: Chefs stora undersökning om chefens karriärvanor – Ingen lek att fånga och behålla en chef.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.