Chef bästa tidningen

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

prisutdelning årets tidskrift
”Jag är oerhört glad och stolt över utmärkelsen. Det är ett bevis på att vår omfattande omgörning var ett steg i rätt riktning.” Det säger Chefs tidigare chefredaktör Henrik Frenkel som var den som låg bakom nya Chef som lanserades tidigare i år. Design och koncept togs fram i samarbete med Lars Rodvaldr på konsultbyrån Oktavilla, tidigare Zeitung.

Juryns motivering lyder: ”Med förnyat innehåll och utseende har denna tidskrift anpassat sig till den nya tidens arbetsklimat. Korta praktiska råd varvas med längre fördjupande artiklar på ett nytt sätt där läsaren själv kan dra slutsatser till nytta för sitt arbete.”

prisutdelning årets chef 2007Unn Edberg, redaktionschef på Chef, som också var drivande vid omgörningsarbetet och är den som tagit tidningen till nya redaktionella höjder, jublar över utmärkelsen:

”Att få ett sådant här erkännande från branschen är stort och oerhört motiverande för vårt fortsatta arbete.”

Konkurrenter i Chefs klass (fackpress med fler än 50 000 ex) var Ny Teknik och Dagens Arbete.

Samtliga vinnare av Årets Tidskrift 

Årets Journalist

Urban Hamid, Fokus

Juryns motivering:
”Går till Urban Hamid för hans förmåga att under extremt svåra och farliga arbetsförhållanden skildra vardagen i Bagdad på ett sätt som håller bästa internationella klass.”

Årets Medierookie

Katrine Kielos, frilans

Juryns motivering:
”2007 års Medierookie har ett tekniskt sinne, ekonomiskt språk och en respektlös attityd. Vinnaren har snabbt gått från journalistikens periferi till dess intellektuella centrum. 2007 års Medierookie har kritiserat allt och alla, och förklarat varför Fredrik Reinfeldt fått mer sex tack vare regeringens reformer. 2007 års Medierookie är Katrine Kielos.”

Årets AD

Angelica Zander, Vagabond

Juryns motivering:
”En härlig blädder- och läsupplevelse. Som att vandra genom en kryddoftande basar – ingen vet vad som väntar på nästa sida. Typografi , form och bild ger tillsammans en försmak av en spännande resa. Årets AD är Angelica Zander på Vagabond.”

Årets krönikör

Lena Andersson, Fokus

Juryns motivering:
”Självutlämnande utan att bli självupptagen. Personlig utan att fastna i privat pladder. Få skribenter har den klokskap, det mod och ärliga uppsåt som uppgiften kräver. Men Årets Krönikör förmår att vecka efter vecka klä de nakna tankarna i sin vackraste språkdräkt: Lena Andersson på Fokus.”

Årets Tidskrift – Nykomling

Magasinet Existera

Juryns motivering:
”En ny tidskrift som nog överraskar till och med ägaren med ärliga, fräcka, genomtänkta
grepp. Den tacklar det mesta som varit tabu i målgruppen och gör det på ett smakligt, intelligent och intresseväckande sätt. Och med en kraftfull layout som mer lyfter fram innehållet än tidningen själv. Den har ett innehåll som gör att man kan tro att den kommer att bjuda på och själv få ett gott liv. Det blir mer spännande att existera med Existera.”

Årets Tidskrift

hemmetsjournal.se

Juryns motivering:
”Vinnaren har lyckats att nå imponerande besökssiffror i en målgrupp som tidigare har
ansetts svår att nå via nätet. Efter 86 års erfarenhet av läsarkontakt har man tagit interaktiviteten och communitytanken ett steg vidare, inte minst för att skapa innehåll till papperstidningen. Kort sagt, årets vinnare har tagit familjetidningen till webben på ett sätt som skapar mervärde för både trogna och tillkommande läsare. Årets vinnare i kategorin Nya Medier är Hemmets Journal.”

Årets Tidskrift Populärpress under 50 000 ex

Tidningen Vi

Juryns motivering:
”Vi i juryn är eniga om att belöna denna klassiker som år efter år lyckats behålla sin höga kvalitet och samtidigt anpassat sig till en ny tidsanda. Högklassiga bilder, välskrivna reportage och intervjuer har länge varit tidskriftens signum. Priset som Årets Populärtidskrift i klassen under 50.000 exemplar tilldelas tidskriften Vi.”

Årets Tidskrift Populärpress över 50 000 ex

Mama

Juryns motivering:
”En fräck uppstickare har nu hittat sin form. Tidskriften har utvecklats och mognat och blivit en idébank för dagens moderna föräldrar. Priset som Årets Populärtidskrift över 50.000 exemplar tilldelas tidskriften Mama.”

Årets Tidskrift fackpress över 50 000 ex

Chef

Juryns motivering:
”Med förnyat innehåll och utseende har denna tidskrift anpassat sig till den nya tidens arbetsklimat. Korta praktiska råd varvas med längre fördjupande artiklar på ett nytt sätt där läsaren själv kan dra slutsatser till nytta för sitt arbete. Priset som årets facktidskrift med en upplaga över 50.000 exemplar tilldelas tidskriften Chef.”

Årets Tidskrift Fackpress under 50 000 ex

Market

Juryns motivering:
”En alert nyhetsinriktad facktidskrift, i förnyad kostym, har blivit ett nyttigt redskap inom en växande bransch. Med en genomarbetad strategi har tidskriften på ett nytt sätt kompletterats med andra mediekanaler. Priset som årets facktidskrift under 50.000 exemplar tilldelas tidskriften Market.”

Årets Marknadsföringspris

Situation Sthlm

Juryns motivering:
I tuff konkurrens har årets jury funnit,
att en av de tre nominerade helt klart har vunnit.
En kampanj för en tidskrift som kämpat och ibland haft det riktigt svårt,
som utan ekonomiska resurser, når framgång genom att jobba väldigt hårt.
Långsiktighet och vilja att förändra, tillsammans gör ni skillnad varje dag.
Ett steg i taget – Situation Sthlm – vinner som ett lag.

Övriga priser
Tidskriftsakademins Stora pris

Magnus Bergmar, The World’s Children’s Prize for the Rights of the Child

Akademins motivering:
”Tidskriftsakademins Stora Pris har för 2007 tilldelats Magnus Bergmar som grundare av
World’s Children’s Prize for the Rights of the Child (WCPR). WCPR har genom att välja
tidskriften som medel för världens största demokratiutbildning för barn på ett konkret sätt främjat framtidens tidskriftsläsande både i Sverige och globalt.”

Tidskriftsakademin utdelar ett årligt pris till en extern person eller organisation som särskilt förtjänstfullt verkat för att synliggöra tidskrifternas roll och betydelse i det svenska samhället.

Årets Skoltidskrift

Popcorn, Sturegymnasiet i Halmstad

Juryns motivering:
”Årets skoltidskrift är inte bara snyggast i klassen, utan dessutom mest intressant. De träffsäkra ämnesvalen balanserar skarpt mellan fokus på egna skolan och världen utanför. Som krydda höjer sig tidningens bildmaterial högt över de nivåer som skoltidningsgenren normalt ser som acceptabla. Årets Skoltidskrift kommer från Halmstad, från Sturegymnasiet och heter Popcorn.”

Årets Medierådgivare

Patric Meyer, Maxus Communication

Sveriges Tidskrifters olika medlemstidskrifters respektive annonsavdelningar har utsett
Patric Meyer till Årets Medierådgivare efter följande kriterier: tillgänglighet, kunskap och
kreativitet.

Internationella Tidskriftspriset

Slutligen delade Sveriges Tidskrifter och Journalistförbundet ut det Internationella tidskriftsstipendiet. Det går till en yngre tidskriftsjournalist för att vidareutbilda sig genom studier, resa eller tjänstgöring utomlands. Stipendiet på 25.000 kronor tilldelades Marie Edholm för att berätta vad som hänt efter det att det vietnamesiska pappersbruket i Bai Bang hamnade i svensk medieskugga.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.