Calle Fleur: ”Att fly är en riktigt usel strategi”
Bråk är en ofrånkomlig del av livet som chef. När du arbetar med att utveckla människor och verksamhet kommer det att bli konflikter om målet framåt. Om vägen dit. Eller om hur du har kommunicerat riktningen. Medarbetare kommer att vara arga på dig eller varandra (men ta ut det på dig). Det är bara att gilla läget.
Själv har jag behövt hantera många konflikter på jobbet genom åren. Från texter som fått mig uppsatt på en livstidsdömd gangster-rappares ”att göra-lista”, till medarbetare som skrikit sig hesa i telefonluren efter att en organisationsförändring inte fallit ut till deras favör.
Att interagera med andra människor är nämligen inte helt lätt. Ibland vill man bara stoppa huvudet i sanden – eller fly.
Plötsligt börjar jag tänka på barnboksförfattaren Jan Lööfs klassiska pixi-bok Viktor bygger en bro.
Viktor bor ensam på en liten ö men blir sugen på sällskap och bygger en bro till fastlandet. Strax därefter kommer en rik man på besök för att fråga om han får bygga en fabrik på ön. ”Det ska väl gå bra”, svarar Viktor. Snart har byggnadsarbetarna byggt bostadshus och innan vi vet ordet av är Viktors lilla eremitstuga omgiven av en hel stad med höghus, hotell och barer. Det är ett hemskt oväsen. Viktor och hans tama fiskmås får rethosta av alla avgaser. ”Nu finns bara en sak att göra”, tänker Viktor: Han seglar helt enkelt iväg till en ny liten ö och börjar om från början igen.
Hur skönt låter inte det? Att bara segla iväg mot horisonten och lämna alla sorger bakom sig? Men det är förstås en konflikthanteringsmodell som vi vanliga chefer bara kan drömma om. Viktor vill utveckla sig själv – toppen! – men han äger också mandatet att avveckla sig själv, en lyx som är få förunnad. Att fly fältet är dessutom en riktigt usel strategi. Forskning visar att olösta konflikter minskar effektiviteten, sänker kvaliteten på arbetet och ökar sjukskrivningarna.
”Det är fruktansvärt jobbigt att vara chef och stå i frontlinjen. Men det gäller att stå kvar, hänga i och visa att ’jag ger mig inte’”, svarar en klok läsare i Chefs nya undersökning om just konflikthantering.
Om man lyckas bråka på rätt sätt kan konflikter vara något positivt – det tyder på engagemang inför uppdraget och kan föra utvecklingen framåt. Men det kan också snabbt gå överstyr.
Jag har landat i tre enkla grundregler när det gäller konflikter på jobbet: 1) Ta tag i problemet direkt. 2) Gå rakt på sak i samtalet. 3) Låt medarbetarna lösa sina egna problem, om det går.
Matilda Hoffstedt, fabrikschef på den enorma cementfabriken i Slite på Gotland verkar hålla med. Under en minst sagt turbulent period har hon lyckats gjuta mod i sina medarbetare genom att beta av problemen, lugnt och metodiskt, och ta små steg framåt. ”Det är inte läge att känna efter, bara att kavla upp ärmarna och jobba”, säger hon.
Där hör du, Viktor.
Calle Fleur, chefredaktör Chef
2 tips från Calle Fleur
Tänk om, tänk rätt
Organisationspsykologen Adam Grant är en av vår tids mest inflytelserika ledarskapstänkare. I TED:s senaste poddserie Rethinking gräver han i hjärnorna hos några av världens mest inflytelserika företagsledare, idrottsstjärnor och forskare.
”Boosta dig – i skogen”
Så lyder en av de mest klickade rubrikerna på Chef.se de senaste åren. Inte undra på: De flesta av Sveriges chefer är i stort behov av den återhämtning och välgörande hälsoinjektion som en tur i skogen bevisligen ger. Själv skulle jag nog rasa ihop fullständigt utan mina dagliga hundpromenader. Ut till höstlöven nu!
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.