Bra chef en konkurrensfördel

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Employer branding, alltså ett starkt varumärke som arbetsgivare, blir allt viktigare för att företag ska kunna locka bra medarbetare.

»Bra chefer har anställda som trivs, utvecklas och stannar kvar i företaget«, säger Anki Ljung, HR-direktör på Manpower som ligger bakom en ny studie tillsammans med Kairos Future.

I Work Life-undersökningen har cirka 9 500 svenskar fått svara på frågor om arbete och arbetsliv.

Av de som ogillar sin chef kan knappt var femte person tänka sig att rekommendera sin arbetsgivare. Och 60 procent av de som är missnöjda räknar med att byta arbetsgivare inom ett halvår.

Drygt hälften av de tillfrågade svarar att de har en bra chef. Medarbetare födda på 1980- och 90-talen är mest nöjda. Den bransch där anställda gillar sina chefer i högst utsträckning är ekonomi- och finansbranschen. Där anser 57 procent att de har en bra chef. Inom skola och omsorg är det bara 38 procent som är nöjda med sin chef.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.