Årets Chef 2006 – Per Lydmar
Folk med udda sidor gynnar organisationen. Det menar Per Lydmar, trots att han vet att de väcker känslor hos omgivningen, såsom rädsla och misstänksamhet.
”Om sådana värderingar och människor ska få styra blir konsekvensen att verksamheten blir tråkig och stereotyp. Det blir väldigt få Zlatan i den organisationen.”
Per Lydmar tillåter sig spontana rockader och låter ofta hjärtat styra besluten, trots att de inte är affärsmässigt korrekta. Som när han erbjöd en manlig städare på Lydmar jobb i hotellets reception.
”Han hade extrema tatueringar som syntes på hela halsen. Men det var en glad och rolig lax, en stark personlighet med en utstrålning av förortsgangster.”
Redan första veckan i receptionen försvann pengar ur kassan. Efter ett samtal bestämde sig Per Lydmar för att ge killen en chans till. Brottet upprepades, men Per Lydmar valde att bida sin tid.
”Det var en kille som inte var van att få chanser, en sådan som alltid satt längst bak i klassrummet. Jag gav honom tre chanser och han var kvar länge efter det och var omtyckt. I dag jobbar han på hotell i London.”
Förutsättningen för en udda personalfilosofi är att den matchas av plikttrogna medarbetare, det måste vara balans.
”Den typen av engagemang tar kraft och tid från resten av gänget, men jag vinner i förtroende därför att jag visar förtroende. Jag ger folk en chans.”
När Per Lydmar nyligen tog över driften av Berns restauranger tvingades han fråga sina medarbetare tre gånger om deras åsikter. De första svaren han fick var de svar de trodde att han ville ha.
”De var inte vana vid en chefstyp som jag och det händer tyvärr väldigt ofta att de anställda smilar mot en chef. Nu har de lärt sig att vara mer raka. Är personalen inte ärlig får jag fel feedback och fattar fel beslut.”
För att uppnå den ärlighet han vill ha av sitt team ger Per Lydmar av sig själv och bjuder på sina misstag.
”Jag måste våga visa att jag kan göra fel själv, dela med mig av att jag inte är så bra på en del saker. Då minskar räddhetsgraden hos mina medarbetare.”
Efter några år i London där han byggt hotell med Hilton är Per Lydmar tillbaka på den svenska hotell- och restaurangarenan.
Formeln för framgång i branschen har i Per Lydmars fall varit att han månar lika mycket om medarbetarna som affärerna. Sin starka sida anser han är att skapa ett härligt och glatt team och att lyfta människor som han ser har stor potential.
”Jag är snabb att ge folk som sträcker upp handen en chans. Duktiga medarbetare får en möjlighet att utvecklas.”
En medarbetare som börjar på en avdelning kan inom ett par månader ha lyfts in i en helt annan del av verksamheten. Att jobba på det viset kräver stor flexibilitet.
Per Lydmar har precis rekryterat en tjej som var baransvarig på Berns till sin högra hand.
”Mitt mål är att hon lär av mig i ett halvår för att sedan bli platschef på Berns. Jag gissar att det skapar en helt annan dynamik, att personalen kan klättra och få en väldigt kul resa. När verksamheten går bra och det finns utrymme kan man göra snabba förflyttningar. Jag kan skifta höger och vänster back.”
Att jobba i Per Lydmars regi kan betraktas som lite av en skyddad verkstad. Medarbetare som har bekymmer, antingen de råkat ut för sjukdomar, går igenom en skilsmässa eller brottas med drogproblem, får en lång period att komma igen.
Hans stöd och engagemang går ibland långt utöver det vanliga. När en servitör, som brottades med svåra drogproblem, togs in på akuten med hjärtstillestånd fick han efter det bo hemma hos Per Lydmars familj.
”Jag adopterade honom i den situationen och bekostade hans rehabilitering. Killen förvaltade verkligen mitt förtroende. Han har blivit en fantastisk människa. I dag jobbar han som vd för ett hotell i London och är ren.”
Lösningen på problem är direktkonfrontation. Det fungerar som en effektiv metod att få stopp på skitsnack. Det gäller även missbruksproblem. Vid misstanken att en medarbetare har problem med droger pratar Per Lydmar med honom eller henne.
”Jag hade nyligen ett sådant snack med en av mina närmaste chefer. Jag sa till honom att du kan fortsätta ta minttabletter och hålla färgen innan du tappar allt. Ring min kontakt på AA som har hjälpt olika personer som jag känner.”
Det var ett besvärligt erkännande där de satt i timtal, men det öppnade dörren.
”Det var svårt, han tog tid på sig eftersom han ville imponera på mig, jag var ny som chef och han höll emot ganska länge. Men jag lade ingen skuld på honom, utan lade fram det mer som att jag ser att det blöder från handen, vi måste ha ett plåster …”
Från att mest ha varit en yvig visionär som övertog en trestjärnig hotellverksamhet vid dryga 30 års ålder, har Per Lydmar i dag lärt att man måste vara ”jävligt envis och inte ge sig om man vill att något ska rulla”.
”Man måste våga pröva på saker innan man sågar dem. Jag lyssnar på många, men fattar själv beslutet. Jag är enväldig härskare till slut. Det är nödvändigt om jag ska kunna stå bakom en idé till fullo”, säger Per Lydmar.
Han har blivit skickligare med åren på att plocka de rätta personerna till verksamheten.
”Avlastning i ett kompetent team är A och O. Ska jag sitta med sista beslutet för allting blir jag sittande på Sturegatan resten av livet. Det är inget fel med det men jag vill längre. Då är organisationsbyggnad oerhört viktig, att ha ett team runt mig där vi kan varandra och har väldigt högt i tak. Jag ska tillåta dem att säga att jag är ett arsel och inte bli sur, förbannad och besviken. Då får jag hela teamets synpunkter på bordet.”
Per Lydmar menar att mänsklighet är viktigare än det affärsmässiga beslutet.
”Jag är generös mot personal och musiker. Jag ger mycket, men får mycket tillbaka av hela världen och det fungerar även i affärer. Det kostar mig väldigt lite att vara generös och upplevelsen blir roligare.”
Källa: Texten är hämtad ur Chef nr 3 2006
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.