App pejlar stämningen på jobbet

Kommunikation
Publicerad
Pontus Winberg, vd God el.

Varannan chef känner sig tveksam till om de får ut vad de önskar av medarbetarundersökningar. Det visade Chefs undersökning i ämnet för ett drygt år sedan. På God El, som sedan ett och ett halvt år tillbaka använder sig av appen &frankly för att få feedback från medarbetarna, känner vd Pontus Winberg igen sig i dilemmat.

”Medarbetarundersökningar är ju tänkta att känna av känslan och stämningen bland medarbetarna – men det kan vara svårt för dem att veta vad det är de ska svara på. Är det min känsla nu som räknas eller ska svaret gälla för hela året? Samma sak med utvärderingen av svaren som sedan görs – den hamnar lätt i ’men det var ju då’.”

Att i stället hämta in synpunkter på mer löpande basis kändes som ett bättre sätt för God El. I appen kan arbetsgivaren enkelt styra hur ofta frågor ska skickas ut, och också variera frekvensen.

Läs också: Så hanterar du kvinnliga psykopater

”Vi kände att detta är mer anpassat till vår verksamhet med hög förändringstakt. Vår vision är att vi ska vara Sveriges bästa arbetsgivare. Då är det viktigt med anonym input. Vi jobbar i snabb takt, vill ha löpande feedback och vi vill att våra medarbetare ska må bra.”

Alla frågor tas fram av företaget självt, vilket skräddarsyr ytterligare och möjliggör större flexibilitet – även om det är ett krävande arbete, säger Pontus Winberg. Frekvensen varierar, men om inget särskilt händer på företaget skickas frågorna ut med någon månads mellanrum. Vid andra tillfällen kan det handla om dagliga notiser som piper till i medarbetarnas telefoner.

”I våras gjorde vi en mindre organisationsförändring. Då gjorde vi både så att vi pratade om det på måndagsmötena, men samlade också in snabb anonym feedback via appen.”

Metoden gör det också möjligt att skicka olika frågor eller olika mängd frågor till olika medarbetare. Den har man dock inte utnyttjat på God El, där som har färre än 50 anställda.

Läs också: Ebba Blitz karriärtips: ”Våga släppa taget”

Antal medarbetare spelar även roll när svaren behandlas. Resultatet redovisas avdelningsvis, men i de grupper som består av färre än fem medarbetare aggregeras svaren ihop med andras. Allt för att skydda anonymiteten.

Största fördelen är att feedbacken blir ett verkligt verktyg, tycker Pontus Winberg.

”Det är anpassat för våra behov och vi kan se trender lättare – om till exempel förtroendet för ledningen minskat vid ett frågetillfälle kan vi göra en djupdykning i det.”

Bland utmaningarna är att ju mer man som arbetsgivare engagerar sig i hur medarbetarna har det – desto mer behöver man också jobba med frågan. Ett slags inbyggd ökning av ansvar för välbefinnandet alltså.

Läs också: Petter Stordalen: ”Jag struntar i om ni svär över mig”

Vad har ni fått för feedback kring själva feedbackmetoden?

”Både och. Mycket positivt kring metoden, att det är på riktigt, levande och passar God El och vår kultur. Men såklart också synpunkter som ’det kommer frågor hela jäkla tiden’, ’vad ska ni med all den här datan till’ och så vidare”, säger Pontus Winberg.

Har någon känt det som att ’storebror ser dig’?

”Det är många som undrat sett till just hur ofta vi ställer frågor: Är det verkligen så att det inte blir knutet till just mig, att ni kan se vem som svarat vad över tid? Men det blir det självklart inte.”

Pontus Winberg uppskattar att företaget lägger ungefär lika mycket tid på medarbetarundersökningar nu som innan man började använda appen.

”Men det är ett friskare arbetssätt när det är fördelat över året. Det blir aldrig det här stora tunga projektet.”

Tre tips för medarbetarundersökningar

Anpassa undersökningen efter verkligheten. ”För mig är det förlegat att stämma av en gång per år. Vi jobbar snabbare och jag tror att alla gör det. Om man inte gör så här måste man nog göra på något annat sätt, kanske täcka upp genom samtal”, säger Pontus Winberg.

2 Gör det enkelt. ”Det ska inte ta energi, det ska vara lätt och roligt och energigivande.” Enligt Pontus Winberg tar det max ett par minuter att svara på frågorna som skickas ut – även när det är flera frågor.

3 Tänk efter före. ”Att skjuta ut frågor hej vilt vid alltför många tillfällen är inte bra – det gäller att inte ha den typen av frågor för ofta. Vi utgår från värderingar, ledarskapsfilosofi och med-arbetarperspektiv i det arbetet.”

Läs också: 3 dåliga mejlvanor att undvika

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.