»Allt jag gör måste ske med passion«

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

»Idrott, ledarskap och business hör ihop«, har du sagt. Vad menar du med det?
»Jag menar att du inte bara kan drivas av teknik och pengar utan att du måste ha en emotionell vilja i botten, en passion för att vilja vara bäst. Om en golfspelare har som mål att bli bäst i världen blir chansen större att han sänker en svår putt än om han tänker att ’om jag slår i den här så vinner jag en miljon dollar’.«

Hur passionerad är du själv?
»Jag är en passionsdriven chef. Om du startar ett företag så gör du något som du tycker om, då finns passionen där naturligt. Eller så har du, som jag, haft förmånen att komma in i något som du gillar. Båda vägarna ger goda förutsättningar för att lyckas emotionellt och att sprida passion.«

Skulle du kunna vara chef någon annanstans?
»Nej, jag skulle inte kunna göra något som jag inte brinner för. Jag skulle ha svårt för att kliva in i något bara för att det är ekonomiskt fördelaktigt. Det skulle inte driva mig lika hårt som möjlig­heten att förflytta något framåt.«

Du talar om att »leva varu­märket«. Vad vinner Peak på det?
»Det skapar energi och ger till­hörighet. Det är ett sätt att få ­människor att bry sig om varandra. Energin folk emellan är viktig. Jag kan inte se att ett fotbollslag där alla gillar och känner varandra inte skulle prestera bättre än ett där man inte bryr sig om varandra och som består av en massa divor. Dessutom bidrar det till att de an­­ställda får en djupare förståelse för världen vi lever i och produkterna vi tillverkar. Det höjer kunskaps- och kvalitetsnivån.«

Men du kan väl inte tvinga någon att vara passionerad?
»Nej, men den situationen uppstår sällan. De som söker sig till Peak Performance har ofta ett intresse och passion för vår värld. Om situationen ändå skulle inträffa får du ta en diskussion med personen och säga ’så här uppfattar jag situationen’. För det är ju så att antingen spelar du i laget på lagets villkor, eller så måste du välja ett annat lag. Det är krasst. Men man måste prata sig fram till detta, alla ska få en chans.«

Kan en chef bli för passionerad?
»Ja, ju mer magkänsla, desto viktigare är det att du är tydlig med din strategi. Tydligheten bygger inte på hur tjock strategin är, utan hur enkelt du kan berätta för andra vilket mål du har. Men det är viktigt att du sätter upp mål som är möjliga att uppnå. Kliver du aldrig upp på prispallen tröttnar du.«

Du lärde dig ledarskap i kadettskolan. Fanns passionen där?
»Det kanske inte låter som att det skulle vara så passionerat på kadettskolan, men ändå fanns den där. Vi gjorde saker i team och för att få med oss medlemmarna i ­teamet måste vi skapa känsla och gå på peppning i stället för att bara hålla oss till tekniska fakta.«

Hur gör du för att skapa den rätta känslan på Peak?
»Jag har pratat med mig själv … och bland annat sett över hur vi i ledningsgruppen jobbar tillsammans. Därför har vi arbetat med företagets värderingar med syftet att öppna upp och öka förståelsen för varandra. Nu har värderingarna blivit ett redskap som vi använder oss rätt mycket av.«

Var kan du prata med dig själv?
»Jag får mina frizoner när jag reser. Att sitta på ett flygplan i åtta timmar är för andra ofta det tråkigaste som finns. Men för mig ger det en total frihetskänsla. Ingen kan nå mig! Jag kan med gott samvete se en film eller sova eller förbereda mig för något. Och jag vet exakt hur lång tid jag har på mig. Detta är faktiskt lyx för mig och ger en energikick.«

Är det då du laddar som bäst?
»Ja, det är det. Då fyller jag på. Då reflekterar jag över sådant som rör vår verksamhet och våra affärer. Men de verkliga känslorna finner jag ute på fjället eller på skidor i vildmarken. De är mina lyckligaste stunder i livet. Fast egentligen har jag svårt att bara njuta, att bara vara. Jag mår bäst när jag får tävla lite, jag behöver utmana mig själv …«

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.