Experten: Bästa tipsen för att rekrytera – på Linkedin
Under Meg, mediemässan som arrangeras parallellt med Bokmässan i Göteborg, var Alexander Wroblewski en av föredragshållarna. Under rubriken ”Så lyckas du med annonsering på LinkedIn” gav han publiken sina bästa tips.
Varför ska man leta efter nya medarbetare på LinkedIn?
”Eftersom det inte finns någon annan plattform som har så mycket information om användarnas professionella egenskaper. Dessutom är sammanhanget viktigt, LinkedIn är en karriär- och yrkesplattform där användarna förväntar sig att få se platsannonser och bli kontaktade av potentiella arbetsgivare”, säger Alexander Wroblewski, som är vd på den digital marknadsföringsbyrån SEO Sverige.
Vad vet LinkedIn om användarna?
”Massor som har med deras profession att göra. Vad de kan, var de har jobbat, vilka uppdrag de har haft. Allt är sånt som är intressant i en rekryteringsprocess. Men det finns också saker som man ska vara försiktig med att använda, som ålder. Har en användare inte uppgett den kan LinkedIn inte veta, och då finns en risk att relevanta personer väljs bort om man som annonsör gör ett målgruppsurval baserat på ålder”.
Vilka är de vanligaste fallgroparna som du ser att företag som inte är vana vid att annonsera på LinkedIn gör?
”Att man inte vågar exploatera LinkedIn ordentligt, och att man tror att det är dyrt. Ett mindre företag har kanske inte resurser att annonsera i särskilt stor omfattning, men då behöver man inte ens överväga annonsering utan kan istället använda sökfunktionen på Linkedin. Mata in relevanta nyckelord och se vad du hittar, leta aktivt efter personer som matchar den kompetens du behöver”.
Gör en egen headhunting, det som man tidigare la på en extern firma?
”Precis, gör den själv. Det finns betalfunktioner på LinkedIn som gör det här arbetet lättare och mer träffsäkert, men man kan komma väldigt långt med sökfunktionen som är gratis. Det är bara att testa vad som händer, kasta sig ut och se vad man hittar. ”Här är tio personer som verkar matcha vår kravprofil.” Personer som hamnar högt upp i sökresultatet ligger där eftersom LinkedIns algoritmer rankar dem som mest relevanta, bland annat eftersom de fått många rekommendationer. Har man då valt rätt nyckelord är det förhoppningsvis personer som passar vad ni söker efter”.
”Men har man en liten budget rekommenderar jag att man köper annonser. På LinkedIn går det att specificera vilken målgrupp man vill nå, vilken kompetens det är man söker och var i landet till exempel. Utmaningen är att få dem intresserade av just din annons. Också här är min rekommendation att våga testa. Det finns analysverktyg som visar hur bra olika annonser presterar, vilket gör det möjligt att hitta vad som funkar för just er”.
Det är väldigt många annonsformat som finns på Linkedin?
”Ja, och många av dem kom under sommaren. Det annonsformat som flest känner till är det som heter Sponsored content, som används för att köpa exponering för innehåll på exempelvis företagets egen webbplats. Det tycker jag är vad man ska börja med. Men för att man ska få värde för de pengar man spenderar är det viktigt att tydligt definiera målgruppen, så att det blir rätt personer som får se innehållet. Börja med små budgetar, någon hundralapp per dag, för att lära hur tekniken fungerar”.
Det låter inte som om annonsering på LinkedIn måste kosta mycket?
”Tvärt om. Jämfört med mycket annan annonsering går det att åstadkomma mycket med rätt lite pengar. Tusen exponeringar är dyrare på LinkedIn än på Facebook, men de är också mer relevanta”.
Hur duktig måste du vara på att hitta rätt nyckelord? Det kan ju finnas väldigt många sätt att beskriva samma tjänst.
”Du får mycket hjälp av LinkedIn att välja rätt. När du börjar ange en målgrupp genom att mata in nyckelord kommer tjänsten med förslag på relaterade nyckelord”.
Finns det några kompetenser som LinkedIn funkar extra bra för – eller där LinkedIn inte är så bra?
”LinkedIn satsar mycket på offentlig sektor just nu, och det stämmer med min upplevelse. Annars är det på LinkedIn som i övriga yrkeslivet, utvecklare och annan it-kompetens är det tuffaste att hitta”.
Om man vill lära sig mer, vart vänder man sig då?
”LinkedIns egen business.linkedin.com är en bra startpunkt. Och vill man ha svensk inspiration, inte bara när det gäller annonsering utan hur man kan använda LinkedIn rent generellt, tycker jag att man ska titta på det som Kristian Randel och Linus Jonkman delar med sig av på LinkedIn”.
/Anders Thoresson
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.