Akzo Nobel tvekar inte

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Ett kemiföretag som aktivt jobbar med hållbar utveckling låter som en motsägelse. Men på Akzo Nobel gör man det för att överleva. Företagets CSR-chef André Veneman menar att hållbar utveckling ger lönsamhet på lång sikt.

Varför började ni arbeta med hållbar utveckling år 2004?
”Det var nästa logiska steg. Internt hade vi jobbat med att få ner våra utsläpp av kemiska avfall i flera år. Vi kallades för ”dolda hjältar” inom hållbar utveckling. Men vi ville inte vara dolda. Vi ville att alla skulle se att vi jobbade aktivt med frågan”, säger André Veneman.

Var det kunderna som tvingade er till förändring?
”Nej. Det här är vårt svar på den oerhört snabba förändringstakt vi ser i näringslivet i dag.
Vi behöver hållbara strategier för att vara framgångsrika i dag och i framtiden.
I framtiden kommer det finnas en brist på råmaterial, fossila bränslen blir dyrare och vi kommer tvingas att betala för koldioxidutsläpp. Företag som anpassar sig till den här utvecklingen kommer att ha en fördel. Hållbar utveckling betyder att vara redo för framtiden.

Hur märker kunderna att ni satsar på detta?
”Jag har ett tydligt exempel. Vi har utvecklat en biologiskt nedbrytbar färg för fraktfartyg. Färgen hindrar att alger bildas på fartygets sidor och skrov. Alger och andra organismer gör att fartyget går långsammare i vattnet, och kräver att man använder mer drivmedel. Med vår färg kan man dra ner på energiförbrukningen med sex procent. Det är attraktivt för våra kunder, och bra för miljön.”

Hur märker er personal att ni arbetar med hållbar utveckling?
”Det är tydligt på alla nivåer. Exempelvis har vår investeringsavdelning nyligen lagt fram en plan för att bygga sex kemiska anläggningar i Kina. I planen ingick en detaljerad eko-effektivitetsanalys, och den finns med i alla investeringsbeslut. Vår avsikt är att anläggningarna ska finnas kvar år 2030, och vi bygger dem med det perspektivet. För att fungera i framtiden, och hålla länge, måste de vara energisnåla, råmaterialsnåla och miljövänliga.”

Ni har gjort stora investeringar i er satsning på hållbar utveckling. Räknar ni med att få tillbaka det ni investerat?
”Hållbar utveckling är inte idealism. Vi måste tillverka produkter som möter kundernas behov, planetens behov och vårt vinstbehov. Ett exempel på hur vi förenar de tre behoven är vår pappersindustri. Med en växande medelklass i utvecklingsländerna kommer papperskonsumtionen att öka. Vi måste vara beredda. Därför investerar vi i hållbar skogsproduktion, så att vi kan möta framtidens behov. Vi måste tänka så långsiktigt, det är det enda sättet att skapa tillväxt inom företaget.”

Är det möjligt att sälja kemiska produkter och samtidigt värna om miljön?
”De som jobbar inom den kemiska industrin säger ofta: ’folk skyller alltid på oss när det gäller utsläpp’.
Akzo Nobel släpper ut cirka tre miljoner ton koldioxid varje år. Men vi ser en möjlighet där. Om alla fraktfartyg använde vår biologiskt nedbrytbara färg skulle de minska utsläppen av koldioxid med 40 miljoner ton varje år. Som ett kemiföretag kan vi bidra till att lösa miljöproblem. Vi kan skapa produkter som både är hållbara och möter kundernas behov.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.