Affärsplan

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Inom strategiarbete har det visat sig mest effektivt att
arbeta med en rullande strategisk agenda – dvs. ett antal väsentliga förändrings-
områden som är utvalda bland ett antal alternativa kandidater. I modernt strate-
giarbete talar man mindre om själva ”planen” och mer om strategiskt tänkande,
den strategiska agendan samt genomförande av den.

Begreppet affärsplan innefattar en hög grad av fullständighet och täcker de
väsentliga områdena i ett företag eller en verksamhet.
Som en checklista med förslag till rubriker kan aff ärsplaneraren inspireras av
nedanstående elva element. De kan ha olika vikt och omfattning beroende på
situationen. De kan även inordnas i andra strukturer som Balanced Scorecard.

• Affärsidé/verksamhetsidé.
• Strategi – vision/ambition och agenda.
• Produktutvecklingsplan.
• Produktion.
• Marknadsplan, geografi och kundgrupper.
• Säljplan.
• Administrations- och IT-plan.
• Personalplan och kompetensutveckling.
• Organisationsplan.
• Investeringar.
• Ekonomi.

Nedan ges några korta kommentarer till var och en av ovanstående punkter.
Affärsidén motsvaras i annan organiserad verksamhet av begreppet verksam-
hetsidé. De ingående elementen är emellertid i stort sätt desamma och omfattar
behov/efterfrågan, kunder/distributörer, utbudet i form av varor och tjänster,
den kärnkompetens som krävs samt konkurrensfördelen – dvs. varför ska man
vända sig till just detta företag eller denna verksamhet för leverans av varor och
tjänster. Arbete med affärsidén är ofta utomordentligt givande då man tvingas
tänka igenom viktiga faktorer för verksamhetens framgång.

Strategi definieras här som ett mönster av beslut och handling i nutid för att
säkra framtida framgång – och tillvarata möjligheter. Inom strategi har visions-
begreppet ibland stor betydelse, medan det i andra sammanhang lämpligen ersätts av begreppet ambitionsnivå. Med strategisk agenda åsyftas ett urval vik-
tiga punkter för verksamhetens framtida framgång.

Utveckling av nya produkter i form av varor och tjänster för att expandera eller
komplettera det befintliga leveransomfånget är alltid en väsentlig fråga. Kunder-
nas eller avnämarnas behovstillfredsställelse bör därvid vara utgångspunkten. Läs
gärna mer om detta under Värde.

Produktionen intar i många fall en central ställning. Ju mer kapital och kostnader
som är uppbundna i produktionsapparaten, desto viktigare blir det att hålla en hög
och jämn beläggning – kallas även kapacitetsutnyttjande.
Marknadsplanen är den kanske viktigaste komponenten i en affärsplan – i varje
fall i konkurrensutsatt verksamhet. Marknadsdimensionen har två utgångspunk-
ter – dels innovation och nya produkter samt dels behovstillfredsställelse hos
kunderna.

Säljfunktionen är ofta eftersatt i företagsvärlden. Det finns få områden som
ger snabbare utfall och värdehöjning av ett företag än satsning på försäljning. Vi
rekommenderar därför att säljplanen inte bakas ihop med marknadsplanen utan
är föremål för speciell uppmärksamhet.

Administration omfattar såväl trivial produktion som lönehantering eller fak-
turautskick liksom även affärsstödjande verksamhet av mer central betydelse
som systemutveckling etc.
Personal och dess lärande och kompetens blir alltmer central för alla typer av
verksamheter. Vid sidan av kunder och ägare utgör personalen den viktigaste
intressentgruppen då det ju är denna kategori som ska åstadkomma behovstill-
fredsställelse och ägarvärde.

Organisation är ett kärt ämne som man ofta ändrar i och komplicerar. Orga-
nisation är i grunden arbetsfördelning, arbetsspecialisering samt arbetsformer.
Smidig organisation med stabilitet över tiden är ofta en väsentlig motvikt mot
benägenheten att ändra i strukturen.

Investeringar utgör en viktig del av företagens resursmassa. Investering bety-
der nutida ekonomisk uppoffring för framtida avkastning. Allt fler resurser av
investeringskarraktär återfinns på resultaträkningens kostnadssida. Senare års
händelser har illustrerat hur många investeringar misslyckas att ge den avsedda
avkastningen.

Ekonomi utgör den måttstock som mäter flertalet verksamheter – med undan-
tag av viss ideell verksamhet. Denna punkt omfattar även viktiga frågeställningar
om likviditet, finansiering, redovisning m.m.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.