58. Den svenska managementlitteraturens första stjärna får pris

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

3 december 2002. Den svenske professorn och författaren Richard Normann kliver upp på scenen. I Telecom Italias framtidscenter i Venedig, som är inhyst i en gammal klostermatsal, tar han emot priset ”Telecom Italia Prize for Leadership in Business and Economic Thinking” av Marco Tronchetti Provera, företagets styrelseordförande.

Han vinner priset bokstavligen framför näsan på storheter som Robert Kaplan och Philip Kotler, som också nominerats till priset och sitter i publiken.

Under drygt ett kvarts decennium har Richard Normanns stjärna lyst på managementhimlen. 1975 utkom hans bok Skapande företagsledning, som byggde på hans egen doktorsavhandling, framlagd vid Lunds universitet.

Boken handlar om ledarskap i stora organisationer, om förnyelse och villkoren för effektivitet och distinktion i en organisation.

Dessa tankar utgör grunden för hans gärning, som till största del utspelar sig i näringslivet, där han bland annat arbetat med SAS.

Richard Normann är bland annat känd för ha lanserat begreppet ”affärsidé”.

 

Vill du läsa hela texten?


Köp boken 100 ögonblick som förändrade ledarskapet i Sverige
(läs mer om boken genom att klicka på länken).

Beställ boken här:

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.