5 saker som förgiftar stämningen på jobbet
Är det låg stämning bland medarbetarna – utan att du som chef förstår varför? Här är 5 orsaker som kan ligga bakom.
Vissa kan känna av stämningen i ett rum så fort de kliver in i det. Kanske blir den känslan extra stark på en arbetsplats efter en längre ledighet där det känns som många inte vill vara där. Det kan bero på en dålig arbetsplatskultur med oskrivna regler som gör medarbetarna omotiverade.
Inc.com har tittat närmare på fenomenet och listar fem saker på en arbetsplats som lätt förgiftar stämningen samt vad du som chef kan göra för att förbättra miljön.
1) Medarbetarna vågar inte säga vad de tycker
Saker som ”här har vi högt i tak” har nog de flesta hört. Men stämmer det verkligen eller är det bara floskler? På många arbetsplatser är chefens ord lag vilket gör att medarbetarna, av rädsla, inte vågar säga vad de tycker. Det här skapar en oinspirerad miljö där nya idéer inte får ta plats. Om du känner igen dig bör du fundera på hur du bättre kan ta in nya synsätt.
Tystnaden på mötena behöver inte betyda att ni tänker likadant utan att ingen vågar gå emot dina tankar.
2) ”Fel” personer bli befordrade
Fundera över vilka du befordrat det senaste året. Finns det någon gemensam nämnare? Är personerna väldigt lik dig som person? Även om det är mänskligt att dra sig till personer med liknande egenskaper och tankesätt som en själv kan det vara bra att fundera en eller två gånger extra innan en befordring. Kanske finns det någon på arbetsplatsen som förtjänar karriärlyftet mer och dessutom kan bidra med något nytt?
Att inte känna sig uppskattad på sin nuvarande arbetsplats är en av de vanligaste orsakerna till varför man söker sig vidare till ett nytt jobb.
3) Chefen tar onödiga risker
Ibland måste vi ta risker för att lyckas. Men då ska det finns en tydlig tanke om vilka konsekvenserna kan bli och när det är läge att våga lite mer. En ledare som hela tiden sätter sin avdelning i kaos på grund av ett stort risktagande riskerar att förgifta medarbetarnas arbetssituation. Ett för stort risktagande kan också sänka förtroende för dig som chef, eftersom du inte värderar när ni ska våga och när ni ska ligga lågt.
4) Några få pratar sönder varje möte
På alla arbetsplatser är det alltid några som pratar mest under era gemensamma möten. Vissa kommer med värdefulla tankar, andra vill bara ta stor plats för att hörda. Som chef kan du se till att fler personer kommer till tals genom uppmuntran. Tänk också att alla inte trivs i ett mötesrum och det finns andra sätt att få höra deras idéer. Alla medarbetare vill bli sedda och känna att de bidrar med sina tankar i ett projekt.
5) Misstag bestraffas
Alla gör misstag. Även om det är frustrerande i stunden måste du som chef kunna ta ett kliv tillbaka och inte döma dessa misstag för hårt. Det kan annars skapa en kultur där ingen vågar ta egna initiativ. Genom att vara förstående och medkännande kommer förtroendet för dig som chef växa bland medarbetarna.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.