niclasgerdbo
Foto Karina LjungdahlNiclas Gerdbo, chef Polisens kontaktcenter Syd. Årets innovativa ledare 2020.

Årets Innovativa Ledare 2020: Niclas Gerdbo, chef Polisens kontaktcenter Syd

Turkost, magenta och orange är inte färgställningar vi normalt associerar med myndighetskontor. Men det gjorde Niclas Gerdbo. För att vinna priset som Årets Innovativa Ledare 2020 gäller det att våga tänka utanför boxen. ”Jag vill vara med och väcka människors energi och tankar,” säger han.

Som chef på Polisens kontaktcenter Syd i Malmö vill Niclas Gerdbo bidra till ett tryggt och säkert Sverige genom att utmana konventionella metoder för hur myndighetsarbetet ska bedrivas.

”Min ledarstil utmärks av att jag vågar tänka annorlunda än den kontext jag befinner mig i. Jag vågar utmana,” säger han.

Niclas Gerdbo har en bakgrund som elitidrottare och det är något som präglat hans sätt att leda. Det agila ledarskapet som vi ofta förknippar med teknikindustrin plockade han upp han skulle provsegla för ett svenskt Americas Cup-team i Valencia, Spanien.

”Hela teamet gick ut med båten och under själva seglingen gjorde alla det de skulle. Men efteråt satte vi oss ner och gick igenom våra erfarenheter. Alla i gruppen hade samma mandat att bidra med sina synpunkter. Sedan gick vi ut med båten igen och prövade på nytt”, berättar han.

Erfarenheten blev en ahaupplevelse och arbetssättet har han tagit med sig in i sin chefsroll. Hans formel lyder; analys, åtgärd, evaluering, förbättring.

När Niclas Gerdbo fick möjlighet att leda PKC Syd var det en verksamhet som karaktäriserades av stora klyftor mellan medarbetare och chefer som saknade både tydligt uppdrag och mission. Niclas Gerdbo inledde sitt uppdrag med att fundera över själva förutsättningarna för verksamheten.

hakanlundstedt

Läs också: Årets Chef 2020: Håkan Lundstedt, vd Synsam

”Vårt uppdrag är att hantera medborgare i deras svåraste stunder, när något har hänt och man behöver hjälp. Vi har över 300 000 medborgarkontakter varje år och ska behandla alla med samma omtanke och respekt.”

Den verksamhet som Niclas Gerdbo leder har genomgått en enorm förändringsresa de senaste åren.

Själv menar han att framgången bottnar i ett tillitsbaserat ledarskap där rätt beslut tas av rätt individ i organisationen.

idatroive

Läs också: Årets HR-chef 2020: Ida Troive, Parks and resorts och Gröna Lund

”Att delegera beslutsfattandet är något som till en början väckte en hel del skepsis på andra platser inom polisen, men som har visat sig vara mycket effektivt och har skapat en organisation av självgående initiativrika medarbetare.”

Redan när han tillträdde visste han att organisationen behövde lägga stort fokus på jämställdhetsarbetet. Genom att fråga runt fick han tips om att en av medarbetarna hade stor kunskap inom området.

Mot löftet att jämställdhetsprojekten inte skulle stanna på pappret utan faktiskt leda till konkreta åtgärder fick han henne att ta ett engagemangsuppdrag. Hon fick frihet att driva frågorna på det sätt hon ansåg bäst och Niclas Gerdbo var inte rädd för att rucka på strukturerna där det behövdes.

shervinrazani

Läs också: Årets Mångfaldschef 2020: Shervin Razani, vd Jurek rekrytering och bemanning

”Idag har varje turlag en jämställdhetsambassadör som ska vara till stöd för cheferna att skapa sunda värderingar. Och den medarbetare som driver de här frågorna gick nyligen till final på en jämställdhetsgala för sitt arbete. Jag blir oerhört glad när mina kolleger tar plats, utrymme och egna initiativ. Det visar att jag som chef inte är den som vet bäst.”

Som chef strävar han efter att ha en god och nära kontakt med sina medarbetare med samtal en gång i månaden där de pratar utifrån tre frågor: Hur går arbetet? Hur mår du? Vad kan jag som chef göra för dig?

”Här kan jag fånga upp det mesta. Både hårda resultatdelar och mjuka delar. Nu har metoden visat sig så effektiv så att alla chefer under mig använder den med sina medarbetare.”

shervinrazani

Läs också: Årets Mångfaldschef 2020: Shervin Razani, vd Jurek rekrytering och bemanning

Överhuvudtaget har Niclas Gerdbos framgångsrika arbetssätt, attityd och strategier spridit sig inom andra delar av Polisen. Som chef på en myndighet är han oerhört noga med hur pengarna, som ju tillhör skattebetalarna, används. För att få så ut så mycket som möjligt av de resurser han tilldelas sneglar han på näringslivets metoder, där kostnadseffektiva lösningar ofta ligger högt på agendan.

Att verksamheten fungerar väl är något som märks inte minst på att nio av tio personer som ringer in är nöjda med sin kontakt, trots att PSK ”varken säljer något eller kan erbjuda rabatter, utan bara hjälpa”. Och för fjärde året i rad ökar dessutom trivseln bland medarbetarna medan sjuktalen ständigt sjunker.

”För att vi ska kunna göra ett bra jobb och hjälpa medborgarna så måste vi själva må bra. När vi skulle utforma våra nya kontor så gav jag uppdraget till arkitekterna att utgå från forskning och utmana det konventionella. Myndighetsmiljöer associeras ofta till olika nyanser av grått men vi har en polisiär kontorsmiljö som består av rosa, turkost, organge och gult. Miljön brukar beskrivas som hemtrevlig och det är det bästa betyg ett kontor kan få.”

rolandflaig

Läs också: Årets Hälsofrämjande Chef 2020: Roland Flaig, vd för RWEs nordiska verksamhet

Årets Innovativa Ledare

Namn: Niclas Gerdbo

Gör: Chef Polisens kontaktcenter Syd

Ålder: 37 år

Priset Årets Innovativa Ledare delas ut av Ledarna.

annaryott2

Läs också: Chefgalans hederspristagare 2020: Anna Ryott

Relaterade artiklar

content-boxen
Chefboken

Skapa en förändring som håller – var agil, flexibel och lyssna

Nu behöver många organisationer förändras och det snabbt. Ett hinder kan vara rester av hierarkiska strukturer som skapades för maskinåldern. Det är kontroll snarare än tillit och mer information än kommunikation. Nu befinner sig många i ett läge där man verkligen behöver tänka nytt – på riktigt.
Kavla upp ärmarna. Här är trenderna som chefer och arbetsgivare behöver hantera framöver, enligt hr-experterna på Simployer.
Annonssamarbete Chef + Simployer

5 stora skiften för chefer – förbered dig så här

Pandemin har förändrat våra arbetsplatser och rivstartat allt från ny lagstiftning till digitalisering. Nu måste chefer och arbetsgivare hänga med i allt det nya.  Hr-experterna på Simployer framtidsspanar – och ger dig möjlighet att ligga steget före.
Anna Nordin (Svensk Handel), Lena Alke (Ica Krokom) och Nicki Eby (Clarion Hotel).
Verksamhetsutveckling

3 kreativa initiativ – mitt i coronakrisen

I kölvattnet av corona-isoleringen är det många företag och organisationer som tvingas gå ner på sparlåga. Men nöden är som bekant uppfinningarnas moder. Chef har pratat med tre chefer som kavlat upp ärmarna och tänker nytt.
trecheferkris
Verksamhetsutveckling

3 chefer med kriserfarenhet: Så hanterar vi utmaningarna

Fastighetskraschen på 90-talet, finanskrisen 2008, startups som går överstyr. Även om coronakriser kan bli den värsta av dem alla finns det värdefulla erfarenheter från förr. Chef frågat tre chefer som tagit sig igenom kriser och konkurser om deras viktigaste lärdomar.
satschefnyny
Verksamhetsutveckling

Sats-chefen: ”Vi jobbar på fler onlinelösningar”

Träningskedjan Sats med 700 000 medlemmar har stängt alla sina anläggningar. Men digitala klasser är gratis. Produktchefen Alexander Brochmann Myers berättar hur han och företaget resonerar.

cb-content-logarithmic
Chefboken

Framtiden med algoritmer

Känner du mest förvirring när du läser braskande rubriker om artificiell intelligens och hur den är på väg att förändra världen? I en hyllad bok riktad särskilt till chefer, "The Algorithmic Leader: How to Be Smart When Machines Are Smarter Than You", reder futuristen Mike Walsh ut hur AI, bortom programmering och teknik, kommer att påverka arbetsliv, ledarskap och kreativitet.
Mathias Törnblom på Dustin har checklistan för bättre flyt på den digitala arbetsplatsen.
Annonssamarbete Chef + Dustin

Checklista för flow på din digitala arbetsplats

Kontor står tomma, samtidigt som flitens lampa lyser hos alla hemmajobbare. Den digitala arbetsplatsen, där vi jobbar tillsammans online, är här för att stanna. Med öppen-dörr-möten och annat nytänk kan chefer förbättra den nya arbetsvardagen.
Vd i blå kavaj med två medarbetare
Verksamhetsutveckling

Svenska medarbetare mest personliga med vd:n

Sverige är det av sju länder där störst andel av medarbetarna har personlig kontakt med sin vd, visar en ny studie. Svenska medarbetare är dessutom mer bekväma än andra med att framföra kritik till ledningen.