Anna Wikland, affärsområdeschef Google, är Årets framtidschef 2016
Från svaga siffror till bäst i klassen. På kort tid skapade Anna Wikland Nordens vassaste team. Nu höjer hon blicken och blir chef över Google Sverige. På Chefgalan 9 mars utnämndes hon till Årets framtidschef 2016.
Du tog ditt team till att bli ett av Nordens framgångsrikaste. Hur bar du dig åt?
”Alla på Google är extremt framåt så för mig som chef handlade det om att visa att jag förstod medarbetarna och såg vart de siktar. Jag märkte ganska tidigt att mitt team var oerhört tävlingsinriktat.”
”När våra arbetsstrukturer väl satt sig föreslog jag att vi skulle höja våra satta mål och bli bäst i Norden. Det var alla helt med på och vi klarade verkligen av det!”
Hur styr man upp ett sargat team?
”Jag tog över ett team som hade känt sig ganska ledarlösa då de inte haft en chef på plats under lång tid. Jag började med att stärka teamet och se till att få upp lagandan, bland annat genom att skapa tid för oss att umgås.”
”Sedan satte jag mig ner med var och en i långa samtal och bad dem ge sin syn på vad vi borde fokusera på framåt. Det gav mig en bild av läget.”
”I kombination med mina tidigare erfarenheter och kunskaper om försäljning kunde vi ganska snabbt sätta upp gemensamma mål, som vi också nådde. Då Google mäter allt märktes det på en gång och uppmärksammades inom företaget.”
Du var 24 år när du blev chef. Hur var det att bli chef som så ung?
”Ja, när jag flyttade hem från USA där jag bott i fem år fick jag förtroendet att bli försäljningschef på Keybroker. Där hade jag bra chefer som fick mig att utvecklas. Men jag har nog alltid haft ledarskapet i mig.”
”Jag tycker om att samla människor, entusiasmera dem och få dem med mig. Under många år spelade jag handboll på hög nivå och var alltid lagkapten. Jag tycker helt enkelt att det är kul att jobba och se människor växa.”
Anna Wikland
Gör: Affärsområdeschef Google, från och med april 2016 blir hon Googles Sverigechef.
Ålder: 34.
Motiveringen: ”Denna chef har på kort tid genom ett målmedvetet ledarskap skapat entusiasm i teamet och därigenom goda resultat. Kombinera lönsamhet med fokus och du får ett ledarskap som blivit mycket uppmärksammat i ett av världens mest hyllade företag. Ett team vars arbetsmetod ses som ett föredöme i organisationen, även utanför Sverige.”
De var också nominerade till Årets framtidschef: Mathias Norderstål, kundcenterchef, SPP och Caroline Rudbeck, head of group communication and customer insight, Dustin.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.