Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Anna-Karin Laurell: Våga utmana traditionen

Karriär
Publicerad
Foto: Magnus Liam Karlsson

Vad ser ni för utmaningar när det gäller digitalisering?

”Utmaningen är att ta avstamp i traditionen och ta med sig kunskap in i den nya världen, utan att det kannibaliserar på vartannat. Ur ledarskapsperspektiv är det ju en kulturförändring framför allt, som inte bara berör kunder utan till största delen faktiskt är intern. Vi går från en fin tryckt katalog, som gör jobbet synligt på ett annat sätt, till att alla föremål i stället finns online. Det finns en spänning i det, när man jobbar med till exempel en fin 1700-talsbyrå med intarsia.”

Vilka fördelar märker ni med digitala auktioner?

”Att de öppnar upp för många fler kunder. Internet har demokratise­rat auktionsbranschen. Återropen – att vi får ge tillbaka ett föremål som inte blivit sålt – blir också färre vilket ju också är mer lönsamt för oss när vi har behandlat ett föremål, gjort rent det till exempel.”

Vad har varit svårast?

”Ju mer vi breddar oss, desto effektivare måste vi bli vad gäller transporter. Det får inte ta för lång tid att få det föremål man har köpt. Vi kan ju inte standardisera packning och transport, vi jobbar inte med den typen av föremål.”

Anna-Karin Laurell


Gör:
Vd för Bukowski Auktioner.

Ålder: 52.
Familj: Gift, tre barn och två bonusbarn.
Bor: Danderyd i Stockholm.
Karriär i urval: Tillträdde som vd på Bukowskis i augusti 2014, tidigare vd på Salus Ansvar inom Folksam, har jobbat på mobiloperatören Tre, Skandia och Skandiabanken. Har haft olika chefsjobb sedan 1996. 

Hur hanterar ni det?

”Vi har märkt att vi behöver nya medarbetare med kompetens från andra branscher, som komplement till auktionskunskapen.”

Hur får man medarbetarna med på tåget?

”Det är svårt. Jag är rätt ny som chef här och för mig handlade det om att parallellt lära mig affären och företaget samtidigt som vi står inför utmaningar. Jag tror på att skapa delaktighet, men också på att vara tydlig med att signalera att vi tror på det här. Det finns alltid några som är dedikerade, några som är likgiltiga och några som är emot. Vissa väljer att inte vara med längre.”

Hur jobbar du med delaktighet?

”När den finländska slagauktionen skulle gå online jobbade vi i projektgrupper med auktionsexperter och it-folk. Jag fanns tillgänglig för diskussioner, för sådana uppstod. Efteråt kunde de som varit tvek­samma konstatera att det gått bra. Vi sålde bättre och det är ju det våra kunder vill, att vi ska sälja deras föremål. Det är viktigt att man från början är öppen med att alla detaljer inte kan vara på plats, till exempel går det inte att snurra på alla föremål som ska auktioneras ut på skärmen.”

Hur kommunicerar du en vurpa – kan motståndare känna att de får belägg för sina argument om du misslyckats?

”Total öppenhet är bra då. Jag gjorde fel när jag tänkte att allt skulle funka precis som det gjort analogt. Det blev lite ’radio, fast i tv’ i en första version. Att mentalt frilägga sin tankegång om hur det ska se ut utan att fastna i det som varit, det är en utmaning.”

Hur får man kunderna med på tåget?

”En synpunkt som jag stött på var en oro för hur det blir med proveniensen när katalogen försvinner – många har sparat katalogerna som referensmaterial, man har kunnat peka på ett föremål och enkelt visa att man köpt den hos oss. Det har vi löst genom utskriftsvänliga tydliga versioner.”

Anna-Karin Laurells tre tips för digitalisering i en konservativ bransch:

1. Mod.
Våga prova, inget är skrivet i sten. Man måste våga vara flexibel. Generellt har vi människor svårt att öppna oss för det nya. 

2. Bra underlag.
Analyser, siffror, kunskap för att motivera beslut om för-ändring.

3. Örat mot marken.
Lyssna på kunden och se behoven som uppstår. I vårt fall till exempel transporter – för att priset ska kännas attraktivt har vi märkt att man ser transport närmast som en service. 

Hur kan man digitalt förmedla känslan av en auktion med doft av värdefulla föremål och utsända ombud för förmögna köpare?

”Känslan av det heta i auktionssalen har avtagit med åren och det spelade oss i händerna. I appen är det en annan sorts psykologi, du vet inte vem du bjuder mot. Men det är en nerv i att helt plötsligt inte leda en budgivning också. Skillnaden är att man inte upplever det kollektivt. Och det kan innebära en sorg för människor som jobbat här länge. Något man upplevt som en krydda som är på väg bort – den känslan kan man inte bara vifta iväg.”

Hur integrerat jobbar ni med slagauktioner och digitala auktioner?

”Vi filtrerar, filtrerar, filtrerar och har inte allt här i lokalen längre. Temat och eventet kring en visning är fortsatt viktigt för att upprätthålla intresset, men auktionen är kanske ändå enbart på nätet. Våra fashion-auktioner är ett exempel.”

Vilka andra områden förändrar ni med ett digitaliserat arbetssätt?

”En stor fördel med nätet är att det är lätt att mäta marknadsföring online. Vi har börjat jobba mer strategiskt och analytiskt med sociala medier, genom en ny tjänst som digital manager. Nu utvärderar vi, lär oss, funderar över vad det ger och vad vi vill ha.”

LÄS OCKSÅ: 

– Sara Öhrvall – Så lyckas hon ligga steget före

– Sarah McPhee: Jag skulle ha siktat högre 

– Fyra digitala förslag chefen ska ha koll på

Hur kan man som chef arbeta för digitalisering i sin organisation?

”Leva som man lär är alltid bra. Jag handlar mycket på nätet. Och jag har aldrig jobbat med någon assistent – en stor fördel med digitalt arbete är att man kan göra så mycket själv. Det blir annars lätt ett omodernt sätt att leda.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden