rekrytera

Experten: Bästa tipsen för att rekrytera – på Linkedin

Under Meg, mediemässan som arrangeras parallellt med Bokmässan i Göteborg, var Alexander Wroblewski en av föredragshållarna. Under rubriken ”Så lyckas du med annonsering på LinkedIn” gav han publiken sina bästa tips.

Varför ska man leta efter nya medarbetare på LinkedIn?

”Eftersom det inte finns någon annan plattform som har så mycket information om användarnas professionella egenskaper. Dessutom är sammanhanget viktigt, LinkedIn är en karriär- och yrkesplattform där användarna förväntar sig att få se platsannonser och bli kontaktade av potentiella arbetsgivare”, säger Alexander Wroblewski, som är vd på den digital marknadsföringsbyrån SEO Sverige.

Vad vet LinkedIn om användarna?

”Massor som har med deras profession att göra. Vad de kan, var de har jobbat, vilka uppdrag de har haft. Allt är sånt som är intressant i en rekryteringsprocess. Men det finns också saker som man ska vara försiktig med att använda, som ålder. Har en användare inte uppgett den kan LinkedIn inte veta, och då finns en risk att relevanta personer väljs bort om man som annonsör gör ett målgruppsurval baserat på ålder”.

Vilka är de vanligaste fallgroparna som du ser att företag som inte är vana vid att annonsera på LinkedIn gör?

”Att man inte vågar exploatera LinkedIn ordentligt, och att man tror att det är dyrt. Ett mindre företag har kanske inte resurser att annonsera i särskilt stor omfattning, men då behöver man inte ens överväga annonsering utan kan istället använda sökfunktionen på Linkedin. Mata in relevanta nyckelord och se vad du hittar, leta aktivt efter personer som matchar den kompetens du behöver”.

Gör en egen headhunting, det som man tidigare la på en extern firma?

”Precis, gör den själv. Det finns betalfunktioner på LinkedIn som gör det här arbetet lättare och mer träffsäkert, men man kan komma väldigt långt med sökfunktionen som är gratis. Det är bara att testa vad som händer, kasta sig ut och se vad man hittar. ”Här är tio personer som verkar matcha vår kravprofil.” Personer som hamnar högt upp i sökresultatet ligger där eftersom LinkedIns algoritmer rankar dem som mest relevanta, bland annat eftersom de fått många rekommendationer. Har man då valt rätt nyckelord är det förhoppningsvis personer som passar vad ni söker efter”.

”Men har man en liten budget rekommenderar jag att man köper annonser. På LinkedIn går det att specificera vilken målgrupp man vill nå, vilken kompetens det är man söker och var i landet till exempel. Utmaningen är att få dem intresserade av just din annons. Också här är min rekommendation att våga testa. Det finns analysverktyg som visar hur bra olika annonser presterar, vilket gör det möjligt att hitta vad som funkar för just er”.

se

Läs också: Författarduo: ”Se upp för haloeffekt när du rekryterar”

Det är väldigt många annonsformat som finns på Linkedin?

”Ja, och många av dem kom under sommaren. Det annonsformat som flest känner till är det som heter Sponsored content, som används för att köpa exponering för innehåll på exempelvis företagets egen webbplats. Det tycker jag är vad man ska börja med. Men för att man ska få värde för de pengar man spenderar är det viktigt att tydligt definiera målgruppen, så att det blir rätt personer som får se innehållet. Börja med små budgetar, någon hundralapp per dag, för att lära hur tekniken fungerar”.

Det låter inte som om annonsering på LinkedIn måste kosta mycket?

”Tvärt om. Jämfört med mycket annan annonsering går det att åstadkomma mycket med rätt lite pengar. Tusen exponeringar är dyrare på LinkedIn än på Facebook, men de är också mer relevanta”.

Hur duktig måste du vara på att hitta rätt nyckelord? Det kan ju finnas väldigt många sätt att beskriva samma tjänst.

”Du får mycket hjälp av LinkedIn att välja rätt. När du börjar ange en målgrupp genom att mata in nyckelord kommer tjänsten med förslag på relaterade nyckelord”.

Finns det några kompetenser som LinkedIn funkar extra bra för – eller där LinkedIn inte är så bra?

”LinkedIn satsar mycket på offentlig sektor just nu, och det stämmer med min upplevelse. Annars är det på LinkedIn som i övriga yrkeslivet, utvecklare och annan it-kompetens är det tuffaste att hitta”.

Om man vill lära sig mer, vart vänder man sig då?

”LinkedIns egen business.linkedin.com är en bra startpunkt. Och vill man ha svensk inspiration, inte bara när det gäller annonsering utan hur man kan använda LinkedIn rent generellt, tycker jag att man ska titta på det somKristian Randel och Linus Jonkman delar med sig av på LinkedIn”.

/Anders Thoresson

forslag

Läs också: Vd:ns förslag: Skriv ut lönen – redan i jobbannonsen

Relaterade artiklar

personlighetstest-2
Rekrytering

Kommuner lägger miljoner på personlighetstester

Personlighetstester har både hyllats i bästsäljande böcker, granskats och förkastats som oseriösa. Inte desto mindre är de ett populärt rekryteringsverktyg, både i privat och offentlig verksamhet.

skandia_3
Annonssamarbete Chef + Skandia

Bli en magnet för de bästa medarbetarna

Konkurrensen är knivskarp. Företag som vill locka – och hålla kvar – de bästa medarbetarna behöver steppa upp. ”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.
anstallaldre
Rekrytering

3 anledningar: Därför ska du anställa äldre

Många äldre känner sig diskriminerade på arbetsmarknaden, samtidigt som kompetensbristen är ett faktum. Här är tre anledningar till varför du som chef inte bör glömma bort äldre erfarna personer när du rekryterar.

Fem personer i möte om jobb
Rekrytering

7 trender inom rekrytering inför 2020

Smartness för att behålla talangerna, digitala verktyg som antingen hjälper eller stjälper och en allt viktigare onboardingprocess – det är några av trenderna vi kommer att få se mer av nästa år.
robotintervju
Rekrytering

Kommunen som rekryterar med en robot

Nu kan du anställa med hjälp av en robot. Som första arbetsplats i världen låter Upplands-Bro kommun rekryteringsroboten Tengai sköta anställningsintervjuerna.

Fyra tips för att skapa tillit i rekryteringen.
Rekrytering

4 tips: Så skapar du tillit när du ska rekrytera

Hur de sökande upplever rekryteringsprocessen kan påverka bilden av din organisation. Följ dessa enkla tips för att skapa förtroende och öppenhet när du anställer.
Patrick Lepierre, affärsområdeschef på Dipart. Bygge vid vattentorn i Tumba Foto: Martina Huber/Chef
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Det här gör mig till en bättre beslutsfattare"

Patrick Lepierre har blivit säkrare som chef av Executive MBA-programmet vid Stockholms universitet. "Jag kan fatta mycket mer välgrundade beslut. Jag är förvånad över hur snabbt jag har kunnat använda mina nya kunskaper i mitt arbete."
jobbetinterjvu
Karriär

5 skäl till att du inte fick jobbet – trots en ”lyckad” intervju

Allt kändes rätt på intervjun. Men ändå får du inte jobbet. Då kan det vara dags att utvärdera om det är något du kan göra annorlunda för att lyckas i din jobbjakt.