Arianna Huffington raderar medarbetarnas mejl – och du kommer förstå varför

Är mejlkorgen överfylld efter helgen eller semestern? Då jobbar du troligtvis inte för Arianna Huffington. Innovatören ser nämligen till att medarbetarnas mejlkorgar rensas när de varit lediga.

Hälsa
Publicerad

Chef har tidigare skrivit om vikten att ha ett bra frånvaro-meddelande kopplat till din mejl när du inte jobbar. Dels hjälper det personen som mejlar dig att hitta rätt person, dels kan du lättare koppla av på din ledighet.

Men nu går Arianna Huffington, grundare av Huffington Post, ett steg längre. I arbetet med sin nya startup Thrive Global har hon infört ett nytt verktyg för medarbetarna. Deras mejlkorgar rensas automatiskt med hjälp av verktyget ”Thrive Away” direkt efter mejlsvaret om frånvaro har skickats.

”Det är väldigt enkelt. När du är på semester får de som söker dig ett datum när du är tillbaka. Men vårt verktyg raderar mejlet direkt. För om det är något viktigt kan avsändaren alltid skicka ett nytt mejl”, skriver Huffington i en artikel i Harvard Business Review.

Vad har det gett för utfall då? Positiva effekter, om man ska tro Adrianna Huffingtons anställda. En medarbetare skriver att det är mycket lättare att komma tillbaka till jobbet efter en ledighet. Nu kan de sätta en egen agenda i stället för att beta av långa ”att göra”-listor.

För att vi ska få hälsosammare arbetsplatser anser Huffington att höga chefer och vd:ar måste gå i bräschen för att uppmuntra till riktiga ledigheter.

”De (cheferna) kan förklara att de själva inte kommer vara anträffbara, inte läsa mejl eller ens göra det möjligt att kolla mejlkorgen under semestern”.

Vill du styra upp din mejlkorg? Missa inte effektivitetsexperten Petra Brask inspirerande metod för att styra upp din mejlhantering – på två timmar!

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden