Så leder du ”millennials” – 90-talisterna avslöjar
Nu är 90-talisterna här för att ta höga chefspositioner. Men inte nödvändigtvis inom etablerade företag. Chef åkte till Epicenter där tre 27-åringar dragit igång ett startup-labb tillsammans med Isabella Löwengrip för att fånga upp unga företagare – och hjälpa de på rätt väg i en snabbrörlig värld.
Om Sveriges finansiella maktcentrum idag finns på Stureplan ligger kanske framtiden på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. I skymundan av Hötorgsskraporna ligger Epicenter – en AMF-byggnad som bereder plats för stora och mindre företag. Här delar företag som Sandvik, SJ och whiskeyföretaget Mackmyra kaffemaskin med betydligt mindre aktörer.
Tanken? Att samla innovation på en och samma plats. Totalt är det över 3500 individer som sitter i Epicenter fördelade på 300 bolag. När Chef besöker byggnaden är det en lanseringsfest på bottenvåningen.
”Det sker ofta. Många har anledning att visa upp sina produkter eller fira framgångar. Det är en speciell miljö”, säger Viktor Lundqvist.
Han är en av tre grundare till bolaget Nordic Tech House. Efter en ekonomiexamen vid Lunds universitet gav sig 27-åringen och bästa kompisen Patrik Unevik in i startup-världen – och där har de blivit kvar.
”Vi är i en rätt typisk ålder för startup-bolag. Antingen är du mellan 20-30 och är i början av din karriär. Eller så är du 40-50 år, har gjort karriär inom ett etablerat bolag och vill testa på något helt annat”, säger Viktor Lundqvist.
I deras nystartade bolag ingår även Linus Kaasik, 27, och Isabella Löwengrip, 26. Bloggdrottningen blev nyligen delägare i företaget med konceptet att hjälpa andra entreprenörer. Tanken är att Nordic Tech House ska kliva in och hjälpa till när en startup går på tomgång.
”Du har investerat alla dina sparpengar och fått hjälp av familj och vänner. När din produkt är klar saknas pengar till utvecklare och marknadsföring”.
I stället för att ”gå ut på stan” och hitta investerare som vill gå in med pengar hjälper Nordic Tech House till med utveckling och exponering i utbyte mot aktier i bolaget.
”Att vara en startup innebär att man har ont i magen i början. Vi vill hjälpa till att lindra det och se till så att entreprenören kan fokusera på sin kompetens och sina idéer”, säger Patrik Unevik.
Gemensamt för grundarna är att de är 90-talister. Tillsammans har de över 20 års erfarenhet av startup-världen och att jobba med andra i generationen som kallas ”millenials”. De delar inte åsikten att 90-talister är lata och måste bli curlade. I stället tror de att unga idag måste ha ett tydligt syfte och mål med jobbet de gör.
”Ekonomisk belöning biter inte på 90-talister i samma utsträckning. För att man ska gå den där extra milen och lägga tid på något måste du förstå varför”, säger Viktor Lundqvist.
Så var det inte tidigare?
”Nej, jag tror att du som ”nyexad” ville landa ett jobb på ett flashigt företag. Problemet är att i såna företag tar det tid att klättra oavsett hur duktig du är. Om du i stället ger dig in i startup-världen får du snabbt testa på att sitta i beslutsrum och träffa stora aktörer”.
Du får också leva i en snabbrörlig värld?
”Ja. Om Ericsson hade startat Skype hade den produkten inte varit lanserad ännu – trots att de är världsledande inom kommunikation. Såna saker tar tid i redan etablerade bolag. I en startup kan du inte vänta för länge utan får ändra produkten under resans gång. Det gör att du hela tiden måste vara snabbrörlig”.
Ni sa att en startup kan innebära magont och osäkerhet. Hur hanterar man det?
”Eftersom 90-talister växt upp med osäkra anställningar och en tuff bostadsmarknad är vi vana. Trygghet för oss är i stället vårt nätverk. Har du ett nätverk känner du dig trygg och vet att det kommer ordna sig”.
Hur är ni som ledare?
”Startups består ofta av små team med 4-5 personer. Då behöver man inte ha en uttalad chef som säger åt dig vad du ska göra. Men det är viktigt att det är tydligt vem som har ansvar för vad. Alla är delaktiga – men någon måste leda frågorna”.
Går det att omsätta till en miljö som inte är icke-startup?
”Ja, det handlar om att etablera en kultur som uppmanar till att ta initiativ. Som anställd ska du kunna misslyckas utan att bli utskälld. Det gör att fler vågar ta ansvar och komma med idéer. I rädda organisationer flyr folk ansvar. Sedan är det jätteviktigt att som ledare uttala vad som är syftet med att ni finns. Ett existensberättigande”.
”Vårt budskap är att det är viktigare att göra gott än att vilja vara häftig. Det första håller i längden – det andra är exkluderande!”.
Fotnot: I en tidigare version stod det att AMF driver Epicenter. De äger byggnaden och hyr ut den till fyra entreprenörer som är ansvariga för projektet.
5 tips på hur man leder i en snabbrörlig värld
1) Skapa rätt kultur
I en snabbrörlig värld finns det inget facit. Istället är kulturen vägledande. Fokus ligger på en mottaglighet till initiativ och att man skapar en plats där människor tillåts växa, inte bara professionellt utan även på ett personligt plan.
2) Hellre ”Do Good” än ”Be Cool”
”Doing good” är inkluderande och sprider sig som en löpeld. ”Beeing cool” är exkluderande och bygger på kontrasten mellan du och jag.
3) Använd verktyg
Idag finns det otroligt mycket bra systemstöd som automatiserar manuella, icke-värdeskapande, processer. Använd dem!
4) Börja med frågan: Varför?
Börja med att svara på frågan varför vi gör det vi gör innan man tar reda på vad eller hur. Syftet och målet är det konstanta, vägen dit förändras.
5) Ha bra kaffe
Det behövs. Tro oss.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.