stressad-2

9 vägar: Så blir du en drömchef

Stress hindrar oss från att lära nytt och utvecklas.

Det upptäckte ledarskapscoachen och Chefs bokredaktör Maria Gerlofson när hon försökte coacha sina chefer. Hon har sammanställt nio konkreta vägar till hur du går från stressmakare till drömchef.

Efter att ha skrivit om stress sedan 1980-talet kände Maria Gerlofson en stor frustration kring att vi inte hittar några lösningar utan att problemen tvärtom växer. När hon dessutom upptäckte att det är stressen som står i vägen för att cheferna skulle kunna ta till sig hennes coachning, sammanställde hon nio konkreta vägar till ett bättre – och mer hållbart ledarskap.

Maria Gerlofsson är bokredaktör på Chef och ledarskapscoach på Act & Grow. Hon publicerade sina tankar om drömchefen kontra stressmakaren på LinkedIn och fick ett ovanligt stort gensvar. Det var många som kände igen sig i att det inte är någon idé att försöka jobba med utveckling och förbättring när man är stressad.

Efter att ha förankrat idéer ytterligare genom att intervjua femton chefer i olika branscher om deras mest akuta stressituationer har hon skrivit boken “Drömchef eller stressmakare? 9 vägar till hållbart ledarskap” som kom i början av februari.

Läs också: Studenter: Bra chef viktigare än hög lön

Vad är en drömchef kontra en stressmakare?

”I dess kortaste definition är drömchefen en person som får andra människor att må bra samtidigt som hen når sina mål både på kort och lång sikt. En stressmakare kan få människor att nå målen på kort sikt och fortfarande mår hyfsat bra, men på lång sikt är det stor risk att människor mår dåligt.”

Hur kom du fram till de nio vägarna?

”Jag har läst extremt mycket ledarskaps- och psykologilitteratur. Även före min tid som bokredaktör på Chef. Jag hade mitt första journalistjobb på tidningen Ledarskap och har sedan dess arbetat med dessa frågor. Jag har också utbildat i stresshantering och tittat på vad Arbetsmiljöverket säger om stress. Det är ganska lätt att koppla det till vad som stressar chefer. Ta till exempel olösta konflikter, förändring och otydlig kommunikation. Jag fann de nio vägarna ganska spontant och dubbelcheckade dem sedan i intervjuerna jag gjorde.”

Vilka chefer var det du intervjuade?

”De flesta var hr-chefer för att de har en överblick av ledarskap och stressutmaningar, två är vd:ar med mycket folk under sig. Jag ville ha olika branscher, ideell sektor, sjukvård och skola.”

Läs också: Här är drömyrket i Sverige just nu

Fanns det något gemensamt för dessa chefer som gjorde att de kunde hantera stress?

”Ja, den gemensamma faktorn var att alla kunde koppla bort jobbet, de tog inte heller jobbet på så himla stort allvar.”

Går det att vara en bra chef och samtidigt värna sig själv?

”Det hoppas jag verkligen, men det är olika i olika organisationer. Organisationen i sig kan vara en stressmakare. På många företag har man byggt strukturer som bygger på att ingen är sjuk, ingen krisar, ingen har anhöriga som har problem utan att alla ska fungera optimalt. Det finns inga sådana människor och i en sådan organisation är chefsuppdraget omöjligt. Jag tycker att vi ska använda vår arbetstagarmakt och byta jobb oftare.”

Om man ser till chefens eget välmående, vad är viktigaste förutsättningen för att bli en drömchef?

”Det viktigaste är att man faktiskt vill vara chef, tycker att det är roligt. Inte att du blev chef för att du fick högre lön eller att det var den enda utvecklingsmöjligheten. Om du inte vill vara chef kommer du inte heller vilja bli en bättre chef.”

Hur tar jag mig an de här nio vägarna? Det känns som en hel del jobb – och bara det är stressande i sig.

”Man behöver sällan arbeta på alla vägarna utan välj ut de som känns mest problematiska för dig. Sätt mål, se till att de är mätbara, våga lämna din komfortzon, träna fokuserat och se till att få feedback. Så är du snart betydligt mindre stressad och betydligt bättre som chef”

Nio vägar till ett hållbart ledarskap

  1. Att sätta ramar. Att veta om och kunna förmedla företagets vision och affärsidé likaså ansvar, befogenheter och roller är viktigt. Är man otydlig kring dessa blir det lätt konflikter och stress.
  2. Prioritera smart. Det är avgörande för både resultatet och välmåendet. Allt kan inte vara lika viktigt och lika bråttom.
  3. Kommunicera tydligt. När det handlar om mål, prioriteringar, feedback och så vidare är otydlig kommunikation, eller ingen kommunikation alls, en stor orsak till stress. Här ingår också lyssnande som en viktig komponent.
  4. Ge vettig feedback. Det är det som medarbetarna saknar mest. Fokusera på styrkorna istället för svagheterna. Det är stressande att inte få höra vad man är bra på. Viktigt att den är specifik så att man kan utvecklas av den.
  5. Reflektion och utvärdering. Forskningen visar att stress inte är farligt om man får återhämtning. Slimmade organisationer blir lidande av att det inte finns tid att stanna upp och reflektera. Att fika, ha tid att fundera och fira är viktigt.
  6. Skapa bra och kreativa team. Konflikter uppstår i team. Du behöver ha människor som är olika men som trivs och fungerar tillsammans så att du kan nå dina mål.
  7. Hantera konflikter och svåra samtal. Konflikter och svåra samtal är jobbiga och stressande, men man måste ta i det direkt. Och kom ihåg att du kan ta hjälp.
  8. Var en förebild. Lyssna på varningssignalerna, ta hand om dig själv och visa vägen för andra. Var vaksam över hur du projicerar på andra och hur andra projicerar på dig. Ha självmedkänsla.
  9. Sök stöd. Du behöver inte klara allt själv. Hitta dina supporters. Och våga visa dig sårbar.

Läs också: Maktparadoxen avgör vilken chef som håller i längden

Relaterade artiklar

Psykolog Liria Ortiz och en bild på två personer i ett svårt samtal
Beslutsfattande

Så lyckas du med svåra samtal – steg för steg

Många chefer vittnar om att svåra samtal är det tuffaste en ledare behöver göra. Psykologen och samtalsexperten Liria Ortiz guidar dig – ett steg i taget. 
Ge cheferna mer stöd, uppmanar Lilian Ekelin på andfrankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nu behöver chefen mer stöd – från sin chef

Svenska chefer har imponerat. Engagemang och välmående hos medarbetare har hållits uppe under pandemin. Men nu syns ett trendbrott. ”Cheferna behöver mer stöd”, säger hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.
Kikarsikte med fokus
Beslutsfattande

Från kaos till nyorientering – med tydliga vägar framåt

Arbetslivet fortsätter att präglas av covid 19-krisen även till hösten, med distansjobb och social distansering som det nya normala. Det visar en undersökning från Kairos Future.
elisabethbackteman1800
Beslutsfattande

Hon är doldisen som leder regeringens krisgrupp

Elisabeth Backteman, 53, syns nästan aldrig på bild men har ett blytungt ansvar i Sveriges hantering av coronasmittan.
forsvarsmaktensocialstyrelsen
Beslutsfattande

Militärt ledarskap på Socialstyrelsen

Nu tar myndigheterna militärt ledarskap till hjälp i kampen mot den osynliga fienden coronaviruset. På Socialstyrelsen finns en särskild stab för krisledning där militär personal ingår.
Johan Szymanski, Brandkåren i Norra Dalarna
Beslutsfattande

Brandchefen inför skogsbrandssäsongen: ”Det kan bli riktigt illa”

Johan Szymanski är räddningschef för Brandkåren i norra Dalarna och har redan ryckt ut på flera skogsbränder. Nu stålsätter han sig inför en sommarsäsong med både torka och coronakris.
Pensionen blir din framtida lön – så börja bry dig om den redan idag.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Så här säkrar du din framtida lön

Bli en vinnare genom att börja påverka din framtida lön – din pension – redan idag. "Det är ofta extra viktigt för chefer", säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia. Så här säkrar du framtidslönen du behöver.
uppsagd
Beslutsfattande

Uppsägningar? Så gör du som chef

Är du tvingad att säga upp medarbetare på grund av coronakrisen? Risken är stor att du trampar snett och gör folk onödigt arga och besvikna. Här är 4 tips på hur du som chef bäst går till väga vid uppsägningar för att få ett bra avslut med dina medarbetare.