punk

8 skäl: Därför säger de bästa medarbetarna upp sig

Högpresterande idésprutor som är svåra att ersätta. Ändå är det lätt att tappa duktiga medarbetare om du inte är uppmärksam. 

På alla arbetsplatser finns det högpresterande medarbetare som bär upp sitt arbetslag. De är ofta mångåriga, självständiga medarbetare som levererar ett bra resultat utan någon större inblandning av dig. Men dessa personer är också lätta att ta för givet och plötsligt säger de upp sig – trots att det hade kunnat gå att undvika.

Forbes har listat några skäl till varför dessa medarbetare väljer att sluta och vad du kan göra för att motverka det.

trotter-4

Läs också: 10 tecken på att du söker jobb på en förgiftad arbetsplats

1) Får inget gehör

Att jobba i motvind tar på krafterna. Om medarbetaren inte får gehör för sina idéer är risken stor att den en dag känner att det får vara nog. Här är respons viktigt. Alla idéer ska inte förverkligas, men om chefen och företaget slentrianmässigt avfärdar initiativ kommer det döda motivationen.

2) Du tar personen för givet

Ett vanligt misstag är att ta högpresterande medarbetare för givet. De levererar alltid och du kanske glömmer att uppmärksamma deras insatser. Glöm inte att den mest seniora medarbetaren också behöver känna att den är uppskattad.

3) Bristfälligt ledarskap

Ett av de viktigaste skälen för att trivas på jobbet är ett bra ledarskap, det visar flera undersökningar. Men om cheferna är inte är insatta i medarbetarnas arbetsvardag är risken stor för att förtroendet skadas. Det är helt enkelt svårare att känna sig lojal med ledare som inte har förståelse för ens utmaningar jobbet.

4) Stämningen på jobbet är giftig

Vi värderar våra kolleger högt, ofta högre än storleken på lönekuvertet. Men om kulturen på företaget är giftig och destruktiv är det troligt att du snart ser en stor personalomsättning.

anstalldny

Läs också: Här är 7 sätt att ge nyanställda starten de förtjänar: ”Röj tvivel”

5) Arbetsbelastningen är orimlig

Om medarbetarna inte får tid att göra klart sina arbetsuppgifter, i synnerhet de roliga, kommer arbetsmoralen sänkas. Att inte ha kontroll över sin arbetssituation skapar stress som i förlängningen kan leda till sjukfrånvaro eller att personen lämnar.

6) De känner sig underbetalda

Att gå till jobbet och känna sig underbetald är en hemsk känsla. Fundera hur era löner ligger i jämförelse med resten av branschen? Ligger ni långt efter kan det leda till personavhopp.

7) De känner sig begränsade i karriären

En bra chef vill att medarbetarna ska växa och göra karriär. Genom att hålla tillbaka personer får du otillfredsställda medarbetare. Om det finns möjlighet att göra karriär inom företaget eller organisationen bör du göra det tydligt och praktisera det i verkligheten.

8) De får inte nya arbetsuppgifter och utmaningar

Om du utför exakt samma arbetsuppgifter år ut och år in kan det kännas som du befinner dig i ett hamsterhjul. För att hålla högpresterande medarbetare motiverade bör de utmanas regelbundet för att känna att de växer med ansvar.

oskrivnaregler

Läs också: 10 oskrivna regler på jobbintervjun du kan bryta

Relaterade artiklar

upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
sokajobb
Karriär

Åldern – ett problem för jobbsökande 40-åringar

Vad är avgörande för vem som får jobbet vid en rekrytering?
lars1
Karriär

Tog sig tillbaka från utbrändhet – lanserar resesöktjänst

Han har fått kämpa för att göra sin röst hörd, fått sina drömmar krossade och hamnat i djup utmattningsdepression. Lars Kristensson vill prata om att satsa allt och misslyckas. Men frågan är om han inte nu står på gränsen till att lyckas med sin avancerade AI-flygsökmotor.
sparken
Karriär

Högre risk att få sparken som kvinnlig vd

Det är inte bara svårare som kvinna att nå ett vd-jobb. Risken är också högre att få sparken, visar amerikansk forskning.
bluff-2
Karriär

5 sätt att avslöja bluffuniversitet i jobbsökarens CV

Bluffuniversitet som letar sig in i CV:n har blivit allt större problem. Och för arbetsgivare som inte gör en noggrann koll kan det bli en kostsam historia.
naa
Karriär

10 nya yrken – du inte hört talas om innan

Funderar du på att byta jobb och är över 50 år? Då kanske ”oldflucener” kan bli något för dig. Det kvalar in på listan över nya yrkestitlar som lanseras under 2019.
byajobb
Karriär

3 frågor du måste besvara – innan du säger upp dig

Sugen på en ny utmaning? Då finns det 3 viktiga frågor du bör ställa dig själv innan du tar steget fullt ut och går vidare i chefskarriären.
brakar
Karriär

Studie: Kvinnor motarbetar varandra i karriären

Kvinnor med maktposition motarbetar andra kvinnor på arbetsplatser, visar en amerikansk studie.