deadline

5 tips: Få dina deadlines att jobba för dig

Juni, snart semester – och därmed ett mörkt moln av hägrande deadlines vid horisonten. Allt måste vara avklarat innan midsommar för att du ska kunna gå på ledighet med gott samvete. Men det gör dig bara mer handlingsförlamad. Eller?

Nej, det måste inte vara så. Att vi blir stressade av deadlines beror på flera olika faktorer:

De kan vara utom vår egen kontroll, vi kanske är dåliga på att uppskatta hur mycket tid ett projekt ska ta – eller så sätter vi för få, men alltför slutgiltiga deadlines.

Här är fem tips från Fast Company för hur du kan få dina deadlines att jobba för dig istället för tvärtom:

 

1 Sätt flera deadlines. Delmål har vi alla hört till leda – men forskning visar faktiskt att grupper som fått flera deadlines på ett projekt upplevde dem som mer realistiska att nå, missade färre delmål och gjorde färre fel.

2 Hitta rätt stressnivå. Stress behöver som bekant inte alltid vara kontraproduktivt utan kan också fungera motiverande. Men det gäller att hitta rätt nivå för rätt typ av uppgift: Enkla uppgifter klarar man till exempel ofta med en högre stressnivå, medan mer komplexa jobb kräver lugn och ro. Det kan verka självklart, men glöms ändå ofta bort.

3 Utmana dig själv. Om du har svårt att nå dina deadlines på grund av bristande motivation – testa att snäva in tidsrymden som du har på dig att slutföra uppgiften. Förutsatt att du själv har möjlighet att påverka din arbetstakt, såklart.

 

sattamalen

Läs också: Forskare: Därför ska du sluta sätta låga mål

4 Dela dina framgångar. Det brukar heta att man ska fira – men varje avklarat delmål kanske inte kräver en tårta. Bekräftelse är dock alltid trevligt. Om du inte rapporterar direkt till en fysisk person, kanske du kan be någon kollega vara bollplank – någon att underrätta om uppnådda mål och diskutera vägar framåt med, helt enkelt.

5 Det är ingen slump att effektivitets-appar som Trello använder klistermärken i glada färger i form av checkmarks att sätta fast på avklarade uppgifter. Att belöna sig själv på ett spelliknande sätt är en väg för att bekämpa uttråkning, när det handlar om arbetsuppgifter man helt enkelt inte känner så stor lust inför.

trello

Läs också: Så förändrar digitala verktyg ditt ledarskap

Relaterade artiklar

hatthyllor
Personlig effektivitet

Rensa hatthyllan – rutiner på jobbet utan funktion

Hatthyllan — en genialisk lösning på ett problem som slutat existera.

Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

petra-4
Personlig effektivitet

Experten: Så klarar du av kortveckorna

Perioden mellan Valborg och midsommar utgör ett alldeles eget stressmoment. Chefs effektivitetsexpert Petra Brask ger sina bästa tips för hur du klarar helgdagsinfernot.

lifehacks
Beslutsfattande

Psykologiska life-hacks som chefer kan dra nytta av

Psykologen och Chefboken-redaktören Björn Hedensjö har skrivit en bok om det han själv hade velat veta som chef. I Helikopterfaktorn beskriver han 76 verktyg från psykologin.
ai
Personlig effektivitet

Studie: AI frigör tid för chefer – kommer skapa bättre ledare

Är du rädd för att AI ska göra dig överflödig i framtiden? Enligt en ny studie behöver du inte oroa dig som chef. Faktum är att AI kan ge dig mer tid att utveckla dina ledaregenskaper.
kvin123
Personlig effektivitet

Undersökning slår fast: Kvinnor bättre än män på att hålla i möten

Vill du ha möten med förberedda deltagare som håller den bestämda tiden och är bra på att komma till avslut? Då är det bättre att ha möten med kvinnor, enligt en stor undersökning.
illus1
Arbetsmiljö

Skippa kontoret – effektivare att jobba hemma

Avskaffa kontoren! Framtidens medarbetare jobbar hemifrån, hävdas i en stor studie som påvisar kraftiga effektivitetsvinster med distansarbete.
flexibel
Arbetsmiljö

Så många tackar nej till oflexibla jobb

Nya siffror: 80 procent skulle tacka nej till ett jobb – som inte erbjöd flexibilitet