deadline

5 tips: Få dina deadlines att jobba för dig

Att vi blir stressade av deadlines beror på flera olika faktorer. De kan vara utom vår egen kontroll, vi kanske är dåliga på att uppskatta hur mycket tid ett projekt ska ta – eller så sätter vi för få, men alltför slutgiltiga deadlines.

Här är fem tips från Fast Company för hur du kan få dina deadlines att jobba för dig istället för tvärtom:

1 Sätt flera deadlines. Delmål har vi alla hört till leda – men forskning visar faktiskt att grupper som fått flera deadlines på ett projekt upplevde dem som mer realistiska att nå, missade färre delmål och gjorde färre fel.

 

2 Hitta rätt stressnivå. Stress behöver som bekant inte alltid vara kontraproduktivt utan kan också fungera motiverande. Men det gäller att hitta rätt nivå för rätt typ av uppgift: Enkla uppgifter klarar man till exempel ofta med en högre stressnivå, medan mer komplexa jobb kräver lugn och ro. Det kan verka självklart, men glöms ändå ofta bort.

3 Utmana dig själv. Om du har svårt att nå dina deadlines på grund av bristande motivation – testa att snäva in tidsrymden som du har på dig att slutföra uppgiften. Förutsatt att du själv har möjlighet att påverka din arbetstakt, såklart.

 

sattamalen

Läs också: Forskare: Därför ska du sluta sätta låga mål

4 Dela dina framgångar. Det brukar heta att man ska fira – men varje avklarat delmål kanske inte kräver en tårta. Bekräftelse är dock alltid trevligt. Om du inte rapporterar direkt till en fysisk person, kanske du kan be någon kollega vara bollplank – någon att underrätta om uppnådda mål och diskutera vägar framåt med, helt enkelt.

5 Det är ingen slump att effektivitets-appar som Trello använder klistermärken i glada färger i form av checkmarks att sätta fast på avklarade uppgifter. Att belöna sig själv på ett spelliknande sätt är en väg för att bekämpa uttråkning, när det handlar om arbetsuppgifter man helt enkelt inte känner så stor lust inför.

emoji

Läs också: Så blir dina mejl bättre – med emojis

Relaterade artiklar

Kvinna som förbereder sig för comebacken på jobbet vid dator
Personlig effektivitet

5 tips: Så bäddar du för comebacken på jobbet

2020 är här och ett nytt jobbår. Med några enkla knep kan du hjälpa dig själv under omstarten efter ledigheten – och se till att du inte inleder året i en uppförsbacke.
Patrick Lepierre, affärsområdeschef på Dipart. Bygge vid vattentorn i Tumba Foto: Martina Huber/Chef
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Det här gör mig till en bättre beslutsfattare"

Patrick Lepierre har blivit säkrare som chef av Executive MBA-programmet vid Stockholms universitet. "Jag kan fatta mycket mer välgrundade beslut. Jag är förvånad över hur snabbt jag har kunnat använda mina nya kunskaper i mitt arbete."
Jobba hemma i jul? Det finns både fördelar och fällor att gå i.
Personlig effektivitet

7 saker att tänka på när du jobbar hemma i jul

En timme framför datorn här och där med en liten glöggfika nära till hands? Tänk så mysigt och praktiskt att jobba hemma i jul! Men det finns fallgropar – och fördelar. Chef reder ut dem.

petrany
Hälsa

Checklista för december: Så hinner du jobba klart

Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd för jobbårets sista månad.

moten-6
Personlig effektivitet

Därför blir det fler och fler möten på jobbet

Möten, möten, möten – när ska du egentligen hinna jobba? Nej, det är inte bara din känsla. Mötena på jobbet blir faktiskt allt fler, enligt en ny bok ”Liksom inuiter har många ord för snö finns det nu väldigt många ord för möten,” säger Malin Åkerström, professor i sociologi vid Lunds universitet och en av författarna.

mobilnotiser2
Arbetsmiljö

Forskning: Så kan pushnotiser ändra ditt minne

Stressad av mobilens ständiga notiser? Nu finns ännu en anledning att stänga av dem. De kan nämligen ändra sättet du minns saker på och påverka hur du uppfattar information – även om du ignorerar dem. Det visar ny forskning från Ohio University.

Nå årets mål genom att ställa rätt frågor och ta fyra steg, tipsar Viktoria Lindhé på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Så når du affärsmålen ihop med ditt team

Nytt år. Nya mål. Chefer som involverar och följer upp hur medarbetarna upplever målen lyckas oftare.
Här är fyra steg som tar ditt team från mål till verklighet.

hatthyllor
Personlig effektivitet

Rensa hatthyllan – rutiner på jobbet utan funktion

Hatthyllan — en genialisk lösning på ett problem som slutat existera.