balans-4

5 sätt att förebygga utmattning som chef

Stressad, pressad och allmänt missnöjd med jobbet? Det är ändå inte säkert att du behöver säga upp dig och jaga rätt på något nytt. Små justeringar av din nuvarande jobbrutin kan räcka för ökat välmående – och samtidigt göra dig mer effektiv.

Universalmedicinen ”byt jobb” brukar ordineras till folk som kört fast på sin arbetsplats.Varför fortsätta slita, släpa och stressa sig halvt fördärvad hos en arbetsgivare som ändå inte uppskattar ens insatser efter förtjänst?

Samtidigt är det inte alltid så lätt att hitta något nytt och bättre, eller att börja om på ny kula någon annanstans. Så innan du kastar dig ut i jobbsökardjungeln – tänk gärna ett varv till.Kanske behövs bara små justeringar av dina nuvarande jobbrutiner för att åstadkomma betydande förbättringar som får dig att må bättre och bli mer effektiv.

Här är 5 tips:

1) Jobba hemifrån

Nej, du behöver inte alltid vara på plats, trots att du är chef. Försök jobba hemifrån ibland.

Kanske kan du göra det åtminstone en halvdag i veckan, eller hitta ett upplägg som passar. Distansarbete har med dagens teknik aldrig varit enklare. Du slipper tidsödande jobbresor och får fjärran från kontorets alla distraktioner sannolikt extra mycket gjort. Ett enkelt och effektivt knep för att bättre få ihop det så kallade livspusslet.

Och få tid för reflektion och att lyfta blicken från det dagliga operativa.

2) Prioritera din sömn

Förunderligt många näringslivstoppar tycks vara igång dygnet runt, och skryter med hur tidigt de sätter väckarklockan och hur många mil de avverkar i löparspåret före frukost.

Men måste du verkligen följa deras exempel, och likt Apples vd Tim Cook dra igång första mejlkollen redan 03.45? Om du redan stressas av morgonbestyr som pendling och lämning av barn mår du sannolikt bättre av att prioritera din sömn.

Få saker är så välgörande som att få sova ordentligt. En god natts sömn och en stressfri morgon är bra förutsättnin­gar för att bli effektivare, gladare och mer alert på jobbet.

stress-12

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

3) Skärp din struktur

En fulltecknad kalender med en enda, oändligt lång att göra-lista som fylls på hela tiden kan få även den tappraste att tappa sugen.

Ett trick för bättre överskådlighet och arbetsglädje kan vara att avsätta några minuter varje morgon för prioritering av dagens göromål. Gör en separat checklista över vad som verkligen behöver bli klart just den här dagen medan resten, det mindre viktiga, får vänta till senare.

River du av en sådan lista per dag är det lättare att känna sig tillfreds när arbetsdagen är slut. På liknande sätt kan du organisera en hel arbetsvecka.

4) Lägg bort mobilen

När tyska biltillverkaren Porsche föreslog att medarbetarnas jobbmejl-konton skulle spärras från klockan 19 till 06 på vardagarna, samt under helger och semestrar, var det av omtanke om hela företaget. Ingen vinner på att medarbetarna stressar upp sig över jobbet dygnet runt, löd resonemanget.

Kanske skulle även du må bättre av att lägga ifrån dig dator och jobbmobil när du kommer hem, åtminstone en stund – även om tekniken självklart även underlättar jobbet som chef.

Om suget att kolla mejlkorgen blir för stort, kan du ställa in telefonen så att den inte visar e-postnotifikationer under speciella tider på kvällar, nätter och tidiga morgnar för att hjälpa dig själv till en frizon.

5) Håll koll på klockan

Att bli bättre på att passa tider kan uppfattas som ännu ett krav, men faktum är att punktlighet ofta är en befrielse.

Om du bestämmer dig för att gå från jobbet vid samma tidpunkt varje dag, exempelvis för att hinna med ett visst tåg, kan det skärpa koncentrationen på jobbet medan du är där och samtidigt öka utrymmet för fritid och återhämtning.

Att sätta tidsgränser för möten, och inte bara låta tiden rinna iväg runt ett ovalt konferensbord framför en white­board-tavla, kan även det vara en metod för ökad skärpa och mindre stress.

Källor: Careerbuilder.com, zeit.de, themuse.com

petrastress

Läs också: TEMA: Så här hanterar du stress

Lär dig stresshantering för chefer

Chefs webbkurs: Stresshantering för chefer får du tillgång till konkreta verktyg och lära dig beprövade metoder för att komma igång med stresshantering – både för dig själv och dina medarbetare. En smart investering för att minska risken för kostsamma sjukskrivningar!

Läs mer om webbkursen

Relaterade artiklar

minskadstress
Hälsa

Forskning: Minskad stress ökar känslan av ungdomlighet

Har du tydliga rutiner och kontroll över ditt schema? Då är du troligen mindre stressad – vilket i sin tur kan öka känslan av ungdomlighet, visar ny forskning.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
hobbyer
Hälsa

6 skäl: Därför är toppchefer galna i sina hobbyer

Ovanligt många chefer har omfattande fritidsaktiviteter. Nu har forskarna gått till botten med varför de tar sig tid.
billgates-2
Hälsa

Bill Gates: Därför mediterar jag

Multimiljardären och världsledaren Bill Gates utmanade sina tankar om att meditation är ”flummigt” – och berättar nu vilka effekter det fått.
karriara
Hälsa

Därför kan en mentor på jobbet minska psykisk ohälsa

Det finns flera positiva effekter av att ha en mentor på eller utanför din arbetsplats, visar en ny studie.
trottter
Hälsa

Så få chefer hinner läsa ditt CV innan intervjun

Att chefer ofta har pressade scheman är inget nytt. Men nu visar en ny undersökning att många chefer inte hinner läsa jobbkandidaternas CV inför intervjun.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

sjuka
Arbetsrätt

Studie: Vabba ofta – och din chefskarriär kan gå i stöpet

Om du vabbar ofta kan hela din karriär drabbas hårt.