mariekondo1

4 steg: Städa upp din Linkedin med Marie Kondo-metoden

Netflix-stjärnan Marie Kondo har gjort succé med sina städmetoder. Nu kan även hennes arbetssätt även praktiseras på Linkedin – där du kan städa upp bland dina kontakter för ett mer relevant nätverk.

Som expert i personlig effektivitet har Marie Kondo gjort succé. Med sin serie på Netflix delar 34-åringen med sig av sina bästa råd för att hålla ordning och reda. Nu kan hennes KonMari-metod även praktiseras på yrkesnätverket Linkedin, skriver Fast Company.

Genom att göra ett tydligare urval bland dina kontakter kan du skapa ett mer relevant flöde som hjälper dig vidare i karriären.

Här är 4 steg för att städa upp din Linkedin: 

1) Skapa en tydlig vision

Var vill du vara i ditt professionella liv om ett år? Genom att formulera en tydlig idé och vision blir det enklare att faktiskt nå dit. Du kanske vill gå till ett större företag, byta bransch eller helt enkelt utöka ditt nätverk. Enligt KonMari-metoden kan du enklare skapa dig ett mer definierat nätverk på Linkedin. Ditt flöde kommer bli mer relevant och dina kontakter kanske faktiskt kan hjälpa dig om du tydligare vet du letar efter.

linkae

Läs också: Sverigechefen: ”Största misstaget du gör på Linkedin”

2) Fråga dig själv: ”Glittrar” det här?

Ett av Marie Kondos ledord är ”sparks joy”. Det syftar till att du bara ska behålla saker som ger dig glädje. Du kan tänka på samma sätt kring ditt nätverk på Linkedin. Kommer du och den här personen ha ett ömsesidigt utbyte? Medför ni värde och mångfald till varandras nätverk? ”Glittrar” det om personen? Om ja, behåll kontakten. Desto relevantare flöde – desto större chans till värdefulla diskussioner.

Det här kan låta cyniskt och det finns givetvis undantag. Det kanske finns personer som du känner inte är relevant för ditt nätverk just nu, men som du ändå inte vill förlora kontakten med. Då kan du enkelt ”avfölja” personen. Det är bara gå in på profilen och klicka dig fram (kolla bilden nedan!). Personen vet inte heller om att du avföjt hen.

kondo

Läs också: Marie Kondos bästa städråd: Så här ska ditt skrivbord se ut

3) Använd filter för att hitta rätt person

På Linkedin finns en filterfunktion där du enkelt kan sortera bland dina kontakter. Till exempel kan du få fram personer ett visst yrke, i en viss stad, i en viss bransch. Om du precis sökt jobb på ett företag kan du kolla om du känner någon som jobbar där. En ingång på företaget kommer hjälpa dig att få tjänsten i slutändan.

Andra kategorier att titta in:

  • Tidigare kolleger

Var befinner sig dina gamla kolleger idag? Är de fortfarande relevanta eller har de valt en annan yrkesbana?

  • Skolkompisar

Var befinner sig dina gamla studiekamrater idag?

  • Orter

Du kan enkelt söka på en viss ort, liten som stor, för att få fram vilka du känner där. Det kan hjälpa dig extra mycket om du är på väg att flytta.

4) Våga vara osentimental

En av Marie Kondos viktigaste städregler är att våga vara osentimental. Precis som en tröja du fick av din mormor i 10-årsåldern kan en Linkedin-kontakt ha spelat ut sin roll och tar bara upp plats. Glöm inte att Linkedin är i första hand ett professionellt yrkesnätverk och att behålla en kontakt av artighetsskäl vinner ingen på. Och det handlar inte att rensa bort kontakter bara för att utan för att du vill göra ditt flöde mer relevant.

Poddtips: Bli bättre på att nyttja din tid!

Vill du lära dig mer om tid och hur du blir mer effektiv? Lyssna på Tidspodden som drivs av Chefs expert Petra Brask och ledarskapsforskaren Lena Lid Falkman. De hjälper att tidsoptimera bättre och bli bättre på stresshantering.

Lyssna på första avsnittet här!
linkedin-9

Läs också: 4 saker du ska rensa bort från din Linkedin

Relaterade artiklar

sjalvledarskap-2
Personlig effektivitet

Självledarskap – frihet som kräver tydlighet från chefen

För att självledarskap – en nödvändig ingrediens i distansarbetet – ska fungera krävs mer än ”bara” motivation. Tydlighet kring mål och förväntningar är av yttersta vikt, visar en färsk doktorsavhandling.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
jobbahemmamedbarn
Personlig effektivitet

Distansjobba när barnen är hemma – så lyckas du

Stökigt att jobba på distans när barnen inte kan vara i skolan? Psykologen Anna Bennich ger sina bästa tips för att vårda och hålla igång jobbet – och relationerna.

4 vanor som hjälper dig att sluta jobba på fritiden
Hälsa

Sluta jobba på fritiden – med dessa 4 vanor

Som chef är det särskilt svårt att dra gränsen mellan arbete och fritid. Den som alltid är i tjänst riskerar att försumma familjen och gå miste om nödvändig återhämtning. Följ dessa steg för en sundare balans.
Två personer som koncentrerat djupjobbar
Personlig effektivitet

Deep work: 5 regler – för att få din hjärna att prestera på max

Deep work handlar om att med total fokus och koncentration skapa förutsättningar för att låta din hjärna operera på topp. Här är fem regler för att nå dit.
Kvinna som förbereder sig för comebacken på jobbet vid dator
Personlig effektivitet

5 tips: Så bäddar du för comebacken på jobbet

2020 är här och ett nytt jobbår. Med några enkla knep kan du hjälpa dig själv under omstarten efter ledigheten – och se till att du inte inleder året i en uppförsbacke.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Jobba hemma i jul? Det finns både fördelar och fällor att gå i.
Personlig effektivitet

7 saker att tänka på när du jobbar hemma i jul

En timme framför datorn här och där med en liten glöggfika nära till hands? Tänk så mysigt och praktiskt att jobba hemma i jul! Men det finns fallgropar – och fördelar. Chef reder ut dem.