4 sociala medie-chefer

Kommunikation
Text: Calle Fleur
Publicerad

Polischefen: ”Jag vill visa en personlig chefsvardag”

Peter Ågren, tf chef för Södermalmspolisen, Stockholm.

”Stolpjävel” står det, i snirkligt spritsad text på prinsesstårtan. Peter Ågren, vikari­erande chef för Södermalmspolisen, har precis kommit till jobbet och tagit en bild med sin mobiltelefon.

Nu twittrar han ut det klassiska straffet för en polis som haft otur med bilkörningen under nattpasset. Reaktionen kommer omedelbart. En stund senare har inlägget fått 48 ”retweets” (återpubliceringar) och favoritmarkerats av 16 personer.

Polismyndigheten har varit lyckosam i sin satsning på sociala medier. På bara några år har flera polisdistrikt gjort sig synliga på Facebook och Twitter.

Sällan har avståndet mellan medborgare och myndighet varit så litet. Rapporter om våldsamma ingripanden, omhändertagna fyllerister och försvunna nallebjörnar varvas med reflektioner om vardagen på polisstationerna.

Bakom satsningen ligger i många fall enskilda chefer, som antingen tröttnat på mediernas beskrivning av deras verksamhet eller velat hitta nya sätt att kommunicera med omvärlden.

Mest framgångsrik av dem alla är 50-årige Peter ”IG-chefen” Ågren. Peter Ågren har varit polis i över 30 år, men efter att han började twittra för två år sedan har han blivit en symbol för den moderna polischefen.

De drygt 18 000 människor som följer honom på Twitter kan följa med in i både fikarum, möteslokaler och i aktioner på fältet. Från början var Peters tanke just att föra ett ”samtal” med en kollega. Som man skulle göra på pendeltåget, ungefär.

”När du sitter där kan du ändå konversera om din ar­­betsdag. Du vet att andra hör, men du avslöjar inte sekretessbelagda hemligheter och du hänger inte ut människor. Nu säger myndigheten att vi har vänt oss från kollegan, att vi pratar med hela pendeltågs­vagnen. Just det där diskuterar vi jättemycket”, säger han.

Enligt Peter Ågren kan det vara läskigt att tänka på alla följare. ”Ställ 18 000 människor framför dig”, konstaterar han. Men han uppskattar ändå att polisen har fått en helt ny kanal i kommunikationen med medborgarna.

”Jag ser det definitivt som ett effektivt verktyg. Våra med­­arbetare är frustrerade över att folk inte förstår vilken arbets­­­situation de har. Det är påfrestande att hela tiden sopa upp efter en massa människors olyckor och misslyckanden. Men de växer med beröm.”

Peter Ågren berättar att han både lyfter fram enskilda arbetsinsatser, arbetsmiljö­frågor, brottsförebyggande kampanjer och fackliga diskussioner. Den stora utmaningen är att hitta rätt ton. Att skriva intressant utan att bli snaskig.

”Jag vill inte ha det polisblått rakt igenom. Det viktigaste är att människan bakom chefen lyser igenom. Vi är människor och våra bekanta, släktingar och barn råkar ut för det vi jobbar med”, säger Peter Ågren.

Inte minst kan man beskriva verkligheten i polisarbetet.

”Så fruktansvärt mycket skrivande vi gör … Du skulle få sitta och rapportera i ett halvår på bara allt som händer i en Beck-film. Jag känner att jag vill förmedla en vardag i det här.”

Polischef Peters bästa tips:
”Det handlar om att få fram personen bakom chefen. Ett bra sätt att lyckas med det är att lägga in privata och personliga reflektioner som man gör över den verksamhet man är i.”

Biskopen: ”En kick få till budskapet på 140 tecken”

Antje Jackelén, biskop i Lunds stift (Skåne och Blekinge).

Varför twittrar du?
”Jag började för ett år sedan. Jag var nyfiken men inte säker på att Twitter skulle passa mig. Bloggande kräver mycket tid om det ska bli bra, och den tiden har jag inte. Men Twitter är en positiv utmaning.

Det är en kick när man lyckas formulera något bra på 140 tecken.”

Vilka är de största utmaningarna?
”En risk är att språket komprimeras för mycket. En präst är det gudomliga ordets tjänare, då vill man inte gärna misshandla språket.

En annan risk är att man ofta balanserar mellan allvar och lekfullhet. Man måste inse att en skickad tweet inte går att hala in igen. Ett förfluget ord kan ställa till med mycket trassel.”

Hur lyckas du använda Twitter som ett effektivt verktyg i ditt jobb?
”Jag medverkade nyligen på Bokmässan i Göteborg. Då kunde jag twittra ut vilka samtal jag skulle delta i. Jag kan tipsa om och kommentera sådant som jag tycker är intressant.

Journalister kan ta kontakt med mig direkt och jag kan nätverka med olika personer jag vill samarbeta med.”

Biskop Antjes bästa tips:
”Man ska förstås inte börja twittra om man inte vill. Men om man är sugen är det viktigt att fundera på vad man vill ha sagt och prova sig fram lite sakta. Man måste också tänka på balansen mellan att vara privatperson och pro­fessionell. För mig är det dock en ickefråga: Jag jobbar inte som biskop, jag är biskop.”

Vd:n: ”För mig handlar det om marknadsföring”

Johan Ununger, vd Saltå kvarn.

Varför är du aktiv på sociala medier?
”I grunden handlar det om hur vi ser på marknadsföring. Vi köper i princip inget medieutrymme, utan talar i stället om konversationsmarknadsföring: Vi för en dialog med folk som är intresserade av det vi håller på med. Så har det varit sedan jag började på Saltå Kvarn för tio år sedan.

Jag hade knappt varit inne på en blogg, men för fem år sedan gick jag en kurs och började ’töntblogga’. Sedan öppnade vi ett Twitter-konto och en Facebook-sida. Nu gör många det vi gör, men vi var väldigt tidiga med det här. Vi nominerades till priser och fick föreläsa om det.”

Hur gör du som vd för att hitta rätt ton i din kommu­nikation?
”Det handlar ju om hur man är. Vi har inga genomtänkta strategier eller policys. Det bygger mycket på lust. Men jag kan inte vara för privat. Någon gång twittrade jag om att AIK vunnit en match – det blev lite privat och konstigt, folk blev arga. Men lite personlig måste man vara.”

Har ni sett att din närvaro på sociala medier ger resultat till verksamheten?
”Att mäta försäljning är ju en dimension, det här är en helt annan dimension, ett annat väsen. Men jag tror stenhårt på det. Det här är ju uppgiften! Vår uppgift är inte bara att sälja produkter, utan att sprida kunskap om det vi håller på med.”

Vd Johans bästa tips:
”Att använda sociala medier blir lite som att dra ner brallorna. Det är en träningssak, som i vilka sociala sammanhang som helst. Jag gillar inte cocktailpartyn, men brukar säga att du inte kan gå till ett cocktailparty och skrika. Du måste känna in stämningen och mingla. Du kan vara helt tyst och bara lyssna också, men då påverkar du inte någon. Och framför allt får du gå hem ensam från festen.”

Rektorn: ”Jag nätverkar och debatterar”

Tina Tenggren, rektor på grundskolan Kronan i Trollhättan.

Varför bloggar och twittrar du?
”Som rektor kan jag tycka att debatten om skolan är väldigt negativ. Jag delar inte uppfattningen att svenska skolan är dålig. Det här blir en arena där jag kan lyfta fram goda exempel från skolans värld. Jag kan tycka att vi skolledare har varit ganska osynliga tidigare, men nu börjar allt fler göra sina röster hörda.

Dessutom är det världens bästa kompetensutvecklingsyta. Man skannar av alla nyheter i ett nafs och kan nätverka med andra som är intresserade av skolutveckling.”

Finns det inte några risker med att vara aktiv på sociala medier som chef?
”Inte så länge man tänker sig för och inser att man befinner sig i ett offentligt rum. Jag för­­söker vara personlig, men inte privat. Har jag haft en tuff dag kan jag väl skriva det, men samtidigt passar det sig kanske inte att lägga sina bekymmer där. Men jag är inte så provokativ, än så länge har jag inte blivit ifrågasatt.”

Hur lyckas du använda sociala medier som ett effektivt verktyg i ditt jobb?
”Min strategi är att leva som jag lär. Så som jag vill att medarbetarna ska göra i klassrummet, vill jag göra själv. Vi uppmuntrar till exempel till klassbloggar. Men det är bra även för mig. På Twitter kan man väl­­­digt snabbt få kontakt med de medarbetare som finns där.

Jag kan lägga fram frågor som jag vill ha svar på, till exempel hur man kan jobba med läsplattor i skolan eller var folk står i läxdebatten.

Rektor Tinas bästa tips:
”Börja läsa och se hur andra gör. Försök hitta personer som stämmer överens med det du själv tror på, och tänk efter innan vilken bild du vill ge av dig själv.”

Läs mer: Vakna! Därför måste du använda sociala medier som chef

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden