Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Är du FÖR emotionellt engagerad i jobbet? Här är 4 varningssignaler

Att vara starkt känslomässigt hängiven jobbet kan vara ett tveeggat svärd. Din passion får dig att prestera på topp vilket uppskattas av chefskollegor och medarbetare. Men att vara för engagerad kan också vara dränerande. Så här vet du om du befinner dig på gränsen.

Arbetsmiljö
Publicerad

Det var länge sedan gränsen mellan jobb och privatlivet var knivskarp.

Hängivna arbetsnarkomaner och högpresterare har förvisso alltid funnits, men på många sätt har flexibla arbetstider, distansarbete och den hybrida arbetsvardagen lett till att jobbet alltid finns i närheten, bara en titt i mobiltelefonen bort.

Att vi är vårt jobb och vår titel är med det i åtanke inte särskilt konstigt, menar chefscoachen och författaren Melody Wilding i Harvard Business Review (HBR). Att leverera på topp ger mening och tillfredsställelse. Och det är självklart helt naturligt för dig som chef att vilja bidra till verksamhetens framgång.

Problemet uppstår när du inte längre kontrollerar jobbet. Utan när jobbet kontrollerar dig, dina känslor och ditt beteende.

Hur vet du då om du är för engagerad? Känner du igen dig här nedan är det ett bevis på att du behöver ta ett steg tillbaka, menar Melody Wilding.

1. Du tar kritik personligt

Kanske har du känt dig arg och osäker efter att ha fått dålig feedback? Funderat på en viss kommentar från din egen chef i flera dagar, eller inte kunnat lägga ifrån dig andras åsikter så pass att du helt undviker att engagera dig? När någon kritiserar ditt arbete kan det nämligen kännas som en bekräftelse på dina värsta rädslor – att du är en bluff och att du inte duger.

2. Du tar hem jobbet

Emotionell överinvestering i ditt arbete kan leda till överkompensation. Det vill säga, att du riskerar att jobba ohållbart mycket för att försöka bevisa ditt värde, vilket kan vara motsatsen till att ge dig själv en paus när du behöver det. Kämpar du dessutom med att ”stänga av” i slutet av dagen, innebär det att arbetet har börjar påverka din återhämtning negativt.

3. Du har svårt att säga nej

Har du en tendens att sätta andras behov före dina egna? Du måste inte alltid vara hjälten och fixaren i verksamheten. Att vara en så kallad people pleaser kan också visa sig i att du blir helt uppslukad av andras känslor och nycker och att du därför ändrar åsikt för att behålla lugnet. Eller att du undviker be om hjälp för att inte riskera visa dig svag eller inkompetent.

4. Du är din titel

Om du inte har någon självuppfattning om vem du är utöver vem du är på arbetet, så är det en varningssignal. Du är kanske orolig över att förlora jobbet eftersom din känsla av självvärde skulle försvinna? Se upp. Att koppla hela din identitet till en enda sak riskerar nämligen att göra dig överkänslig och mindre motståndskraftig mot stress.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden