3 kreativa initiativ – mitt i coronakrisen

I kölvattnet av corona-isoleringen är det många företag och organisationer som tvingas gå ner på sparlåga. Men nöden är som bekant uppfinningarnas moder. Chef har pratat med tre chefer som kavlat upp ärmarna och tänker nytt.

Verksamhetsutveckling
Publicerad
Anna Nordin (Svensk Handel), Lena Alke (Ica Krokom) och Nicki Eby (Clarion Hotel).
Anna Nordin, förhandlingschef på Svensk Handel, Lena Alke, butikschef på Ica Supermarket i Krokom, och Nicki Eby, hotelldirektör Clarion Hotel i Östersund, har alla tagit initiativ till kreativa vidareutvecklingar av sina verksamheter.

Bland de som drabbas hårt när kunderna försvinner är turism, rese- och restaurangbranschen. Men i kristider är det också många som vill hjälpa till och på många håll puttrar och sjuder det av innovationsanda.

Lena Alke svarade på blomsterhandlarens larm
På Ica Supermarket i Krokom befarade man först att kunderna skulle överge deras lite mindre butik och istället börja storhandla när coronan började spridas. Men så har det inte blivit, omsättningen är istället något högre än normalt. Däremot kände både butikschefen Lena Alke och hennes personal ett stort behov av att hjälpa både de lokala näringar som drabbas hårt av krisen och de kunder som inte kan leva som vanligt. Det har satt fart på innovationsandan bland chefer och personal.

För några för några dagar sedan la en lokal blomsterhandlare upp ett förtvivlat Facebookinägg om att kunderna nu slutat spontanköpa blommor och att intäkterna nu var minimala.

”Jag åkte till butiken och föreslog ett samarbete. I vanliga fall tar vi in blommor centralt från Ica, men nu har vi plockat bort våra egna sortiment och upplåtit ytan för hennes räkning. Hon får sälja sina blommor i vår butik utan att vi gör några påslag”, säger Lena Alke.

Ett annat initiativ uppstod när en anhörig till en i personalen blev uppsagd från en lokal restaurang.

”Då bestämde vi oss för att börja sälja mat från den restaurangen i vår butik. Nu kan kunderna förboka restaurangens hamburgare på Facebook och sedan hämta upp dem hos oss. De får tillbehören som tillagats på restaurangen med sig, och instruktioner om hur de ska tillreda rätten hemma så att den blir nylagad.”

Redan första dagen såldes 30 hamburgare, ett resultat väl över förväntan.

Lena Alke menar att den här typen av innovationer är viktiga. Dels märker hon hur roligt personalen tycker att det är och att alla mår bra av att få hjälpa till. Dels ser hon att det har positiva effekter på varumärket och att det ger ett mervärde som kunderna uppskattar som som stärker deras lojalitet till butiken.

Hotellet fixade nya jobb åt uppsagda medarbetare
På Clarion Hotel i Östersund har man drabbats hårt av coronakrisen. Uteblivna gäster gör att hotelldirektör Nicki Eby har tvingats säga upp och permittera många medarbetare. För att hålla verksamheten flytande och ångan uppe har hon och medarbetarna nu gått in i ”full innovation mood”.

”Jag har under några veckor pratat med min väninna Anna på Krokoms Kommun om att vi har haft olika utmaningar. Vi på Clarion har blivit övertaliga och de på kommunen har ett stort behov av medarbetare inom vård och omsorg. Utifrån samtalen ordnade de en speeddejting där vi parade ihop arbetssökande med kommunen. De som sökte nya jobb kunde komma och träffa kommunens rekryterare och presentera sig själva. Vi arbetar ju inom servicebranschen och våra medarbetare är vana att ta hand om gäster och få dem att må bra. Det är samma sak inom kommunen fast på ett annat sätt. Några av mina medarbetarna har redan börjar rekryteras.”

De senaste veckorna har intäkterna sjunkit dramatiskt, precis som för de flesta aktörer inom restaurang- och turistnäringarna. För att försöka fylla tomrummet efter matgästerna i hotellets restaurang har man också hittat på nya idéer.

”Vi har börjat med take away och har nu även ett erbjudande om ’kom två och betala för en’ för en trerättersmiddag. Allt går att boka via nätet och sedan kommer gästerna och hämtar maten hos oss, om de inte vill sitta i vår restaurang. Genom att tänka nytt och innovativt har vi en något bättre omsättning än vi hade trott. Vi är otroligt glada över det stora gensvar vi har fått och att våra gäster fortsätter att komma till oss. Vi ser också hur erbjudandet lockar en lite ny målgrupp som inte varit här tidigare.”

Nicki Eby säger att hon fått fullt stöd för alla innovativa idéer från koncernen Nordic Choice Hotels där Clarion ingår.

”Vi tillhör en organisation där innovativa och kreativa lösningar och idéer är vår kultur. Nu är alla med och tillsammans hjälps vi åt att både komma på idéerna och genomföra dem. Idéerna kommer från alla håll och vi gör allt nu för att fortsätta ha en omsättning. Alla idéer är välkomna och vi genomför alla som inte kräver lång planering och stora resurser.

Vad krävs av henne som chef för att snabbt ställa om, innovera och hitta nya koncept och affärer?

”Min ledarstil har alltid handlat om att vara kreativ och visionär så jag har inte behövt lägga om mitt sätt att leda när det gäller att utveckla vår verksamhet. Just nu arbetar jag både med att vara nära och tillgänglig samt att jag ser till att vi håller modet och humöret uppe. Det är viktigt i en situation som denna att vara en varm ledare och en tydlig chef som kan hantera nya möjligheter och svårigheter på ett bra sätt.”

Svensk Handel skapade förmedlingstjänst
Coronakrisens effekter på företag inom handel och retail har slagit väldigt olika. Medan exempelvis butiker för mode och sällanköp nu har ett överskott på personal lider dagligvaruhandel brist på medarbetare med rätt kompetens. Det här blev uppenbart för Svensk handels förhandlingschef Anna Nordin när hon pratade med organisationen medlemmar. Här föddes idén att starta en förmedlingstjänst där företag kan låna personal av varandra.

”Medlemmar vänder sig till oss med problem och vi jobbar hårt för att lösa dem. När det gäller personalfrågan såg vi att vi kunde hjälpa till. Det finns ju redan en massa människor som har erfarenhet av butiksarbete och som kan de kassasystem som används och som nu kan hoppa in med kort varsel där det behövs. Även på lagersidan finns det både verksamheter som har överskott och underskott.”

Förmedlingstjänsten liknar inget som Svensk handel har gjort tidigare. Däremot var det en medveten strategi från Anna Nordin och Svensk handels sida att vara proaktiva tidigt i krisen.

”Vi tog det här initiativet innan vi visste hur stor effekten av corona skulle bli. Vi ville vara tidigt ute med ett initiativ för att skapa en positiv och konstruktiv känsla och visa att det finns möjligheter även om läget är dystert. Vi ville också att företagen skulle kunna ta med det här i sin planering redan från början.”

På bara ett par dagar var planen för det nya förmedlingsverksamheten klar och projektledaren kunde sätta igång att genomföra projektet i praktiken.

För att gynna ett innovativt arbetssätt i svåra tider gäller det som ledare att vara förberedd och att skapa utrymme för nytänkande.

”Som chef försöker jag alltid vara konstruktiv och innovativ och det är ju oerhört roligt att jobba på det sättet. För att snabbt omsätta en ny idé i praktiken får man använda de resursen som redan finns omkring en. Vi såg genast över vilka kompetenser vi behövde. Vi hade en person som satte igång det praktiska arbetet med stor kraft och engagemang. Våra arbetsrättsliga experter fick i uppdrag att hjälpa medlemsföretagen och vårt dotterbolag Svensk Handel Juridik fick i uppdrag att ta fram kontrakt som företagen kan använda sig av när de lånar medarbetare av varandra.”

Anna Nordin vet inte hur stort behovet av förmedlingstjänsten kommer att vara när coronakrisen är över.

”Däremot tror jag att det är ett bra att tjänsten kan etablera sig som ett arbetssätt just vid kriser som kan komma i framtiden.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden